Totul despre roșcove

M-am gândit că este momentul să vorbim despre roșcove. Rudă îndepărtată cu fasolea, roșcova este fructul unui arbore care poate crește la latitudini foarte variate, de la cele cu climă temperată până la clima tropicală. Inițial a fost folosită pentru hrana animalelor, dar grecii au fost cei care au înțeles că este un aliment ideal pentru o dietă. Ceea ce se poate spune cu certitudine despre roșcove este faptul că sunt una dintre cele mai bune surse de proteine vegetale și că au calitatea de a fi un aliment non-alergen.

Roșcove măcinate

În prezent boabele din păstăile de roșcove sunt transformate într-o făină care seamănă foarte bine cu pudra de cacao, dulce în mod natural, aromată și ideală în preparatele dulci, fiind unul din aditivii naturali și sănătoși (din păcate prea puțin folosiți) în produsele de panificație, înghețată, sosuri pentru salate și alte produse alimentare. Păstăile de roșcove pot fi măcinate și fierte în apă pentru a produce un sirop gros. Consumul de roșcove în mod regulat și în cantități mici este o sursă de beneficii pentru sănătate. Roșcova merită să fie lăudată pentru capacitatea de a regla procesul de digestie, având calități natural anti-alergice, este un antiseptic și anti-bacterian foarte eficient.

Pudra de roșcovă crudă conține taninuri, bogate în acid galic, care îi conferă toate aceste efecte benefice ce fac din roșcovă un medicament natural. Nu în ultimul rând, roșcova este un anti-viral eficient și o sursă de antioxidanți esenți. Combinația acestor proprietăți îl face foarte eficient în cazul celor care suferă de diaree din cauze infecțioase. Pudra de roșcove este un îndulcitor natural foarte sănătos, având capacitatea de a regla nivelul de glucoză din sânge. Roșcova conține fibre care ajută la reglarea în mod natural a nivelului zahărului din sânge, ceea ce este deosebit de benefic pentru persoanele cu diabet zaharat.

Pudră de roșcove

Fiind foarte bogate în fibre insolubile, roșcovele au capacitatea de a reduce în mod natural nivelul de colesterol. Efectele benefice asupra nivelului de colesterol sunt potețate de conținutul natural ridicat de lignină și polifenoli, care sunt antioxidanți puternici, de obicei prezenți în produsele alimentare pe bază de plante. Pudra de roșcove poate fi adăugată pentru un plus de gust și pentru capacitatea de a îndulci laptele, iaurtul și alte preparate care permit consumul pudrei ca atare. Este perfectă în aluaturi și creme, în loc de cacao.

Păstăi de roșcove

Consumul constant recomandat este de o lingură de pudră de roșcove zilnic. Într-o lingură cu pudră de roșcove sunt circa 17 calorii. Carbohidrații reprezintă 15 calorii, iar proteinele, două calorii. Într-o lingură de pudră de roșcove sunt 0,1 grame de grăsime, în întregime grăsimi nesaturate. Așadar roșcova nu conține grăsimi saturate și nici colesterol.

Într-o lingură de pudră de roșcove sunt 7,1 grame de carbohidrați, 3,2 grame de fibre alimentare, ceea ce reprezintă 13% din valoarea zilnică de fibre. O lingură de pudră mai conține 3,9 grame de zahăr și 0,4 grame de proteine, respectiv 1% din cantitatea zilnică necesară.

Păstăi de roșcove 2

Roșcovele sunt foarte bogate în riboflavină, niacină și vitamina B6, aducând într-o lingură circa 10% din doza zilnică. Roșcovele nu conțin vitamina A și nici vitamina C. O lingură de pudră aduce 3% din doza zilnică de calciu și 2% din doza zilnică de cupru și potasiu. Pudra de roșcove conține fier, magneziu și fosfor, scrie livestrong.com.

Pudra de roșcove este ideală în alimentația copiilor mici, încă de la șase luni, este perfectă în dieta cotidiană pentru beneficiile pe care le aduce și este un excelent înlocuitor pentru cei care nu tolerează pudra de cacao. Pudra de roșcove are un gust plăcut, specific, dulce-amărui, cu gust de caramel, și se dizolvă ușor.

Sursa foto: publicdomainpictures.net

20 thoughts on “Totul despre roșcove

  1. — Moșnege, zise baba, nu uita să aduci și niște roșcove pentru ist băiat, că tare-a fi dorit, mititelul!

    — Bine, măi babă. Dar în gândul său: “Da’ mânca-l-ar brânca să-l mănânce, surlă, că mult mă mai înăduși cu dânsul. De-am avea pâine și sare pentru noi, da’ nu să-l mai îndop și pe dânsul cu bunătăți… Când m-aș potrivi eu babei la toate cele, apoi aș lua câmpii!”

    Delicatesa ! 😀

  2. La noi cresc astfel de copaci la marginea satului, cel putin așa li se spunea în copilărie, deși mama nu credea că ar fi roșcove adevărate și nu mă lăsa să gust. Dar ceilalți copii le desfăceau și mâncau, am gustat și eu, îmi mai amintesc și acum gustul dulce și aroma specifică.

    1. Poate că și eu am mâncat roșcove când eram copil, dar nu știam atunci ce hram poartă. Pe atunci pomii erau mai mulți și foarte diverși, iar în curți puteai admira tot felul de orătănii, care de care mai interesante. Ce vremuri! 🙂

  3. Foarte interesant articolul, Petru. Eu nu am auzit până acum de roşcove. Trebuie să mă interesez de ele pentru că, după cum văd au foarte multe proprietăţi benefice pentru sănătatea noastră.
    Îţi mulţumesc mult pentru că împărtăşeşti cu noi lucruri minunate!
    Fii binecuvântat, Petru! 🙂

  4. Săru-mâna pentru vizită și aprecieri! Și eu vreau să încerc folosirea roșcovelor în alimentație, mai trebuie doar să le găsesc.
    Îți doresc o zi plină de împliniri, Ștefania! 🙂

  5. Chiar ma bucur ca am gasit articolul. Aici in Portugalia se foloseste peste tot. Torturi,creme,tarte,bauturi alcoolice(lichior de alfaroba).
    Nu stiam numele pe românește.
    Azi am facut un Brownie cu faina dr roșcove.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.