Supa de oase

Supa de oase, colagen pentru articulații

„Nu de puține ori am fost atenționată la masă că mănânc mâncarea lui cuțu! Prea puțin elegant pentru o domnișoară, însă mă trezeam ronțăind oasele de la găină până când le secam de toată măduva! Să fie oare vorba despre vreo apucătură barbară? Sau despre o „tendință de supraviețuire” a corpului care ne împinge să facem uneori lucruri inexplicabile?

Nu mulți sunt cei cărora le lasă „gura apă” în fața unei supe aburinde de oase! De fapt, nici măcar nu cred să cunosc pe cineva care se răsfață cu o astfel de zeamă. Mai făcea din când în când bunica mea, dar cum nu găseam carnea în farfurie, deși o „scotoceam” destul, nu i-am înțeles niciodată rostul.

Se pare însă că supa de oase făcută în casă are multiple calități terapeutice, fiind mai degrabă servită pentru „potențialul ei vindecător”, decât pentru gust. După cum vom vedea, există chiar și o explicație pentru care aceasta se servește cu oțet.

Oasele sunt pline de minerale dintre care cele mai abundente sunt calciul și fosforul care sunt „ținute” împreună în os cu ajutorul colagenului, formând fosfatul de calciu. Pe lângă acestea, țesutul osos conține – în proporție mult mai mică – magneziu, sodiu și alte oligoelemente. Când oasele sunt fierte, mineralele cad pe fundul oalei dar nu se pierd, cu condiția să nu aruncăm prima apă. Sub această formă, mineralele sunt foarte ușor asimilabile. Dacă oasele conțin și părțile flexibile, de legătură (ligamente, cartilaj și tendoane) atunci în fiertură sunt eliberate și alte substanțe precum glucozamina și condroitina. Sulfatul de condroitină este cel mai popular supliment în tratamentul osteoartritei.

Pentru ce este bună supa de oase?

1. Repară mucoasa intestinului, fiind utilizată în toate afecțiunile gastroduodenale (gastrită, ulcer gastroduodenal, intestin permeabil, colon iritabil, hemoroizi, boala Chron, colită ulcerativă etc.);

2. Ajută la descompunerea proteinelor în aminoacizi (molecule mai mici) și tratează astfel intoleranțele și sensibilitățile alimentare dobândite (în special cele la proteinele din lapte, ouă, cereale (gluten, leguminoase etc.);

3. Întărește sistemul imunitar (boli autoimune, infecțioase, inflamatorii, boli cronice, alergii, astm, artrită);

4. Reface structura discului intervertebral (hernie de disc, deshidratarea discului intervertebral, afecțiuni ale coloanei vertebrale);

5. Reface structura cartilajului care alcătuiește articulațiile (artrita, artroza, discartroza, reumatism etc.);

6. Întărește pielea, previne ridurile fine, reface structura pielii „lăsate” pe care o întărește, elimină celulita și ameliorează vergeturile.

Știai de ce supa de pui e bună pentru răceală? Deoarece aminoacizii produși în timpul fierberii calmează iritația din sistemul respirator și îmbunătățesc digestia. Supa rezultată din fierberea oaselor este plină de colagen sub formă de gelatină. La rândul ei, gelatina conține aminoacizi neesențiali printre care arginina, glicina, glutamina și prolina. Acești aminoacizi pot fi sintetizați de corp, însă nu și dacă suntem stresați sau bolnavi.

Gelatina este de fapt colagenul care se descompune în supă în timpul fierberii oaselor. Mâncărurile care conțineau gelatină erau în topul tratamentelor pentru vindecare folosite în China antică. Acum se știe și de ce. 80% din sistemul nostru imunitar se află în tractul intestinal și se pare  că gelatina stimulează dezvoltarea probioticelor – bacteriilor sănătoase din colon – ceea ce întărește sistemul imunitar.

Măduva pe care o conțin oasele este bogată în nutrienți și grăsimi benefice pentru creier și pentru învelișul fibrelor nervoase (mielina).

Colagenul din suplimentele de pe piață (colagen de tip 2, de exemplu) este extras, de fapt, din colagenul pe care îl conțin oasele animalelor. De ce nu am găsit o modalitate mai ieftină de a consuma colagenul, apelând direct la „sursă”? Studiile demonstrează că gelatina din supa de oase reduce durerile – în cazul atleților – și ulcerul – în cazul pacienților care o consumă.

Când vine vorba despre arginină, bărbații ar trebui să fie foarte atenți! Acest aminoacid este util în sănătatea aparatului reproductiv, fiind esențială în producerea lichidului seminal. Și nu numai! De arginină este nevoie și în producerea hormonului de creștere, care dă forță musculară. Arginina are rol important în menținerea sistemului imunitar și ajută la vindecarea rănilor. Este, de asemeni, utilă în cazul celor cu suferințe ale ficatului deoarece regenerează celulele hepatice.

Glicina este un aminoacid neesențial și un neurotransmițător despre care se știe că îmbunătățește somnul. Pe de altă parte, stimulează producția sărurilor biliare fiind util în afecțiuni ale „fierii”. Fiind de ajutor în formarea glutationului (o coenzimă necesară în multe reacții de eliminare a toxinelor și radicalilor liberi din sânge), glicina detoxifică întreg corpul de chimicale și îmbunătățește funcțiile cerebrale. Nivelurile ridicate de glutation din sânge sunt în strânsă legătură cu longevitatea datorită efectului antioxidant.

Prolina este un aminoacid care reface cartilajul și de aceea repară articulațiile „care scârțâie”, întărește pielea, elimină celulita și repară mucoasa care învelește intestinul.

Glutamina este un fel de combustibil care hrănește celulele intestinului subțire, protejează mucoasa și stimulează reconstrucția musculară.

Cum se prepară supa de oase?

Se pot folosi orice oase de animale, cele mai bune fiind capul, membrele prevăzute cu cartilaj articular, ligamente și tendoane, coloană vertebrală, coastele și gâtul animalelor. Poate fi folosit orice animal, de la pui, până la vită, oaie sau porc. În timpul fierberii, se adaugă puțin oțet de mere (sau sucul de la o lămâie), care ajută la „scoaterea” mineralelor din oase.

– Se pun oasele într-un vas și se toarnă apă caldă peste ele;

– Se adaugă apoi peste apă 2 linguri de oțet de mere înainte de a pune totul la fiert;

– Se fierbe la foc normal până când apa începe să dea în clocot, apoi se reduce focul la minim și se fierbe timp de cel puțin 6 ore. Cu cât fierbem supa mai mult, cu atât mai mulți nutrienți sunt extrași din oase. Ideal ar fi să o fierbem 24-36 de ore.

– Abia după acest timp se adaugă legumele, după preferință.”

Sursa: e-mail

29 thoughts on “Supa de oase

  1. “Ideal ar fi să o fierbem 24-36 de ore” imagineaza ce plata va fi la factura de la electrica/gaz/lemne te lipsesti de oase; cine poate sa roada oase… eu m-am decis mananc carnea de pe ele si fara supa…

    1. Din fericire, am dinți buni și, la fel ca autoarea articolului de mai sus, îmi place să rod oase, mai ales pe cele de pasăre. De aceea, pot să spun că am oase puternice și nu mi-am rupt încă niciunul, deși am căzut de nenumărate ori.

  2. Salut prietene, Petru !
    Sincer, am mii de retete dar pe asta , NU 😦
    De ce ?
    Sincer, NU am cumparat niciodata OASE de animal………………..
    Poate ,doar daca s-ar fi spus ca-s “oasele animalului nr.1 al tarii………”,
    as fi cumparat sa le fierb ca mai apoi sa le dau de mancare cainilor maidanezi …………
    Cat priveste RETETA de fata,
    o voi scoate la imprimanta si o voi pune in practica
    pentru INTRETINEREA ” oaselor ” mele ce nu mai au 28 de ani 🙂 🙂 🙂
    Multumesc pentru postare ! 🙂

    O zi cu soare ! 🙂
    Aliosa.

    1. Pe la noi se obișnuiește ca în fiecare iarnă, din picioarele și capul de porc, să se facă răcituri (piftie), care sunt considerate o delicatesă. Și eu sunt un fan al acestui fel de mâncare, mai ales dacă oasele sunt fierte bine și gelatina întărește cât mai tare zeama.
      Soarele străluce și azi, sper că și pe la tine, Alioșa!🙂

      1. Si pe la noi se prepara RACITURI ! 🙂
        Stiu ca nu iubesti fotbalul dar,
        STEAUA anilor 1986 trebuie IUBITA !!! 🙂 🙂 🙂

        Si la mine straluceste soarele ! 🙂
        Aliosa.

      2. Strălucirea Stelei de atunci nu poate fi uitată de niciun român și ne place să ne amintim mereu performanța inegalabilă a echipei noastre. Alte vremuri și alte mentalități erau în acei ani!

  3. Foarte interesant articolul, Petru. Chiar dacă această supă este costisitoare de făcut, atât ca timp de preparare, dar şi pentru combustibilul utilizat, merită efortul pentru proprietăţile atât de benefice pentru sănătatea noastră.
    O seară lină îţi doresc, Petru.🙂

    1. Mă bucură mult că îți place subiectul și sper că și preparatul, dragă prietenă! Răbdarea, iscusința și puțină dragoste sunt ingredientele esențiale ale unei mâncări gustoase și sănătoase.
      O zi împlinită îți doresc, Ștefania!🙂

  4. Ador supele,rod oasele si mor dupa piftie! Si-mi place mult postarea ta, abia astept sa-mi fac o supa de carne, ca mi-ai facut pofta, de la un timp sunt numai cu spanacul!🙂

    1. Aprecierea ta contează foarte mult pentru, chiar dacă sunt numai un mesager. Și eu sunt mare amator de piftie, iar uneori o prepar chiar și în sezonul cald.🙂

  5. Foarte adevărat! Şi cum să nu savurezi delicioasele oase? O plăcere să ronţăi la ele, mai ceva ca un căţel!😀
    Numai bine, dragă Petru! O noapte frumoasă!

      1. Aha, deci de-aia se zbat politicienii atat de tare, caci au parte de… ciolanul cel mare si gustos!😀
        Numai bine iti doresc si eu, draga Petru!

  6. Si eu rod oasele :))) vreo 10 secunde, caci imi sar cei de la masa in cap😀 e prea enervant pt ceilalti sa asculte :))

  7. Interesant articolul, mă întrebam dacă acea supa ar fi de ajutor în cazul unei discopati lombare, și dacă chiar ar ajuta la refacerea discului.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s