Revolta din ogradă: Șireata

Și-au aruncat ochii în jurul lor și au văzut că ursul era un bun gospodar, cu bârlogul curat și rafturi din piatră, pline cu miere și fructe de pădure.

Cățelul Hamlet și căluțul Călin erau mușcați la câte un picior, iar Martinică i-a sfătuit să se dea cu miere. Apoi, împreună cu curcanul Gogu și șoricelul Chițac, s-au ospătat cu bunătățile oferite de gazdă. După o repriză de povestit, i-a cuprins somnul greu și au dormit bine până dimineață, când au mâncat din nou și s-au pregătit de drum.

Ursul era darnic și le-a oferit un fagure cu miere și zmeură împachetată în scoarță de copac, să aibă pentru drum. Chiar i-a condus până la o potecă mai bătătorită de alte viețuitoare, sfătuindu-i:

– Țineți-o tot înainte până la ieșirea din Pădurea Întunecată. Acolo o să dați de Cascada Diavolului, de care trebuie să treceți ca să ajungeți la Lacul Auriu. Dacă vă întâlniți pe drum cu vulpea Șireata, s-o evitați, căci pe mine m-a păcălit odată. S-aveți drum bun!

I-au mulțumit îndelung lui Martinică și au plecat mai departe, bucuroși că știau drumul și încrezători că vor reuși în curând să iasă la lumina benefică a soarelui. Mergeau cu spor și vedeau veverițele cum se cațără în copaci și se minunează de grupul lor ciudat pentru aceste locuri sălbatice. Au întâlnit și o turmă de mistreți ce se uitau buimaci, în timp ce molfăiau niște ghindă, iar păsările nu încetau cu cicăleala, încercând să afle câte ceva despre ei.

Dar cei patru aventurieri țineau pasul, tăcuți, cu ochii-n patru și cu urechile ciulite. Doar când s-au simțit obosiți și flămânzi, au făcut popas să se mai întremeze. Se hrăneau cu poftă și își dădeau cu părerea despre distanța pe care o mai aveau de parcurs, când a apărut o vulpe, salutându-i cuviincios:

– Bună să vă fie inima, cinstiți drumeți! Vă milostiviți și de mine, o biată ființă săracă, cu ceva de îmbucat?

– Nu prea cred că e bine să te apropi de noi. Tu trebuie să fii Șireata, iar Martinică ne-a avertizat să ne ferim de tine, a zis Gogu, și Hamlet a completat:

– Chiar așa! Pleacă, dacă nu vrei să te fugăresc eu.

Vulpea se arătă tare dezamăgită și glăsui pe un ton mieros:

– Vai de mine, cât trebuie să pătimesc din cauza surorii mele! Mulți mă confundă cu ea, căci semănăm la înfățișare, dar mie mi se zice Pioasa și sunt prietenă bună cu toate animalele. Doar cu Șireata nu mă înțeleg nici eu, că e vicleană și hoață. Vă jur pe blana mea!

Prietenii noștri s-au privit și au șușotit ceva între ei, după care majoritatea a decis să o poftească la masă. A lins cumătra ceva miere și apoi i-a întrebat ce cautau prin aceste locuri. Gogu, ca șef al echipei, a răspuns cu emfaza-i caracteristică:

– Vrem să ajungem în Poiana Veșnic Verde, unde am auzit că animalele nu sunt exploatate de către oameni.

Vulpea exclamă plină de admirație:

– Așa este! Și eu am auzit de locul acela minunat!

– Vedeți… vedeți? V-am zis eu!, se bucură Călin, și celorlalți le crescu inima de bucurie.

– Și eu am încercat să ajung acolo, că m-am săturat de atâta nedreptate, dar nu știu drumul, se plânse vulpea cu o mutră necăjită… la care șoricelul nu se putu abține:

– Noi avem Piatra Cunoașterii, care ne arată pe unde să mergem…!

Trei perechi de ochi îl țintuiră pe cel slobod la gură, făcându-l să devină și mai mic. În schimb, fața cumătrei se lumină și glăsui:

– Asta e cu totul altceva! Doar că trebuie să fiți atenți la Auuurel și haita lui de lupi. Ori el folosește tocmai această potecă pentru a vâna căprioare și mistreți. În locul vostru, aș folosi un alt drum.

Gogu întrebă nedumerit:

– Ce drum? Nu cunoaștem altul. Pe ăsta ni l-a arătat ursul.

– Aveți noroc că m-ați întâlnit. Eu sunt de aici și cunosc pădurea. Vă pot călăuzi pe o cale fără pericole și deloc mai lungă, le propuse vulpea.

S-au sfătuit cei patru drumeți și, împotriva îndoielilor lui Hamlet, Gogu a acceptat propunerea. Astfel că au luat-o după cumătră, prin locuri mai puțin bătătorite. La un moment dat au dat peste un luminiș în care soarele mângâia cu blândețe niște tufe de un roșu aprins. S-au minunat, iar Călin a întrebat-o pe vulpe:

– Ce fructe sunt astea?

– Li se spune Boabe de Vis, fiindcă mulți visează să le găsească. Sunt delicioase! Luați și mâncați, că și eu mă înfrupt deseori din ele.

Așa au și făcut, apreciind gustul dulce și aromat al boabelor, dar după puțin timp au simțit că toată pădurea se învârte în jurul lor. Chițac o ținea întruna:

– Ce de boabe am mâncat… ce de boabe … ce de boabe…,

Iar ceilalți:

– Și eu, și eu, și eu…

Ceva nu era în regulă și vulpea râdea cu gura până la urechi. În cele din urmă au căzut într-un somn adânc, iar când Și-au revenit era dimineață și îi durea îngrozitor capul. După ce s-au dezmeticit, primul lor gând a fost să caute Piatra Cunoașterii, dar ea dispăruse de pe spinarea lui Călin. Atunci și-au dat seama că au fost păcăliți de Șireata. Gogu a tras conluzia:

– De aceea li se zice Boabe de Vis, că te adorm!

16 thoughts on “Revolta din ogradă: Șireata

  1. Nu intamplator
    la noi in popor
    se spune la poarta
    despre ” X” ca e SIREATA
    ca o VULPE disperata
    si ca Udrea machiata !!! 🙂 🙂 🙂
    Aliosa.

    1. Societatea noastră e plină de vulpi, lupi, hiene și alte jivine de pradă, doar că fiecare poartă o mască și uneori e greu să le deosebești. De aceea e bine ca noi, oile, iepurii, căprioarele ș.a.m.d. să nu ne încredem ușor în nimeni.
      Să fii iubit și ferit de animale de pradă, Alioșa! 🙂

  2. Mi-a plăcut mult, Petru, povestea. Pe parcursul lecturii, îmi şi imaginam scenele descrise de tine şi protagoniştii poveşti. Abia aştept continuarea. Îţi mulţumesc mult că ai împărtăşit-o cu noi.
    Ai o seară lină, Petru! 🙂

    1. Oamenii cu imaginație bogată trăiesc mai intens orice poveste, chiar dacă ea nu are atașate desene sau poze. Mă bucur că un astfel de om face parte dintre cititorii frecvenți ai acestei povești, și nu numai.
      O zi luminoasă îți doresc, Ștefania! 🙂

Leave a Reply

