Un adevăr cutremurător

Ioan Munteanu, cel mai cutremurător adevăr spus de la tribuna Parlamentului României, de la 1945 încoace: „Neam de neamul nostru n-a cunoscut vreodată atâta violență, dezmăț și nesupunere!”

Milioane de români sunt măcinați de aceleași probleme, care parcă nu le mai vede nimeni din cei ajunși în Parlament. Suntem uimiți, astăzi, de declarația politică făcută în Parlamentul României, de un deputat – Ioan Munteanu (colegiul 5, Neamț) – în care ni se vorbește și, implicit, recunoaște cele mai mari tare care apasă asupra acestui popor. Înainte de a citi acest document, care ar trebui să facă înconjurul Europei pentru radiografia completă a societății românești, trebuie să vă spunem că deputatul Ioan Munteanu este singurul din Neamț care, fiind la putere când s-a votat tăierea pensiilor, a refuzat să dea acel vot.  A fost exclus și, pentru verticalitatea sa, oamenii i-au dat buline albe și l-au ales din nou. Ne-a surprins (…) cu această declarație politică, unică pentru peisajul post-decembrist românesc.

„E din ce în ce mai clar că nimic nu mai e ca altădată. S-a schimbat vremea, dar s-au schimbat și vremurile. S-a cam terminat cu cei șapte ani de acasă, cu respectul față de profesori sau față de persoanele în vârstă. O nestăvilită bășcălie a luat locul bunului simț și a comportamentului civilizat. Lumea s-a întors pe dos, copii își bat ori își ucid părinții tineri, netrebnicii violează, apoi ucid cu bestialitate bătrâne neputincioase, nu mai există onoare, cinste, muncă, generozitate, nimic din ceea ce înseamnă valori morale și spirituale strămoșești.

Unde au dispărut cumințenia românului și frica de mânia lui Dumnezeu? Neam de neamul nostru n-a cunoscut vreodată atâta violență, dezmăț și nesupunere ca la acest început de mileniu. Sau, după cum spunea Alexandru Vlahuță într-o poezie de o surprinzătoare actualitate (publicată, însă, în 1881): „vai, nenorocită țară, rele zile-ai mai ajuns!”

Îngrijorător este faptul că suntem conduși de oameni de proastă calitate, de analfabeți (cu sau fără diplomă), de parveniți și de mojici. Incultura, prostia și obrăznicia au devenit criterii și atuuri de promovare. Grav e că aproape toți acești indivizi, considerând că li se cuvin posturile și că pot lua orice hotărâre, trag după dânșii oameni de aceeași calitate îndoielnică. Așa se explică paradoxul din multe instituții bugetare în care mediocrii și submediocrii ajung să facă legea și să reprezinte statul, obligându-i pe adevărații specialiști să-și părăsească locurile de muncă. Acești indivizi, aflați vremelnic în funcții nemeritate, își fac loc în față dând din coate, le place să fie băgați în seamă, să se vorbească și să se scrie despre ei. Sunt nelipsiți de la tot felul de sindrofii și ceremonii, de la evenimente mondene, dar și de la slujbe, parastasuri și pomeniri. Se închină cu falsă smerenie la icoane, în timp ce mintea le umblă la hoții și șmecherii. Fac gesturi umanitare de ochii lumii, dar de fapt nu cheltuiesc nici 0,1 din ceea ce fură.

Trăiesc într-un lux deșănțat, risipesc fără măsură banii ușor câștigați, petrec vacanțe în locuri exotice, adună averi peste averi și îi sfidează cu neobrăzare pe cei care ar fi meritat să ajungă în locul lor, dar n-au făcut-o pentru că le-a lipsit tupeul lor nerușinat.

Exemplele de acest fel se întâlnesc la orice pas, fără ca oamenii din jur să mai aibă vreo reacție. Într-o lume în care scara adevăratelor valori s-a răsturnat, nimeni nu se mai miră că X sau Y au ajuns acolo unde au ajuns. Și, mai ales, cum au ajuns. „Ei sunt mari și tari, nu au nici rușine, nici sfială că-ntr-o zi le vor cere socoteală” (tot Vlahuță, 1881!).

În România va trebui să se ducă o luptă foarte grea cu această categorie care a impus regulile junglei. Doar un lider respectat și autoritar, un patriot, un român adevărat mai poate readuce țara pe calea cea bună. Îl vom găsi? Îl vom avea? Eu nu pot decât să sper!”

Sursa: e-mail

44 thoughts on “Un adevăr cutremurător

  1. Multi gandim asa dar din pacate, din neputinta, din teama sau indiferenta nu facem nimic. Astazi asistam poate la cea mai dureroasa schimbarea a valorilor: cand nonvaloarea a luat locul valorii adevarate pe toate planurile. Mentalul colectiv este, cred eu, imbolnavit. E prea mult de scris…Nu stiu, mi-e tare mila de generatiile tinere si de cele ce vor veni. Oare cum vor supravietui ei intr-o astfel de societate??? Nici nu vreau sa-mi imaginez, caci as vedea un film real horror!!!😦

    1. Am greșit când l-am ales de 3 ori pe Iliescu și de 2 ori pe Băsescu. Să încercăm, măcar, să-i schimbăm pe actualii, cu alții mai noi, pentru a zdruncina temelia mafiotă a PSD-ului și a altor partide cu baroni care se cred stăpâni peste teritorii, precum boierii de odinioară. Poate că tineretul despre care vorbești va fi mai hotărât, ne va impulsiona și pe noi, pentru că nimic nu durează la infinit. Trebuie doar să sperăm și să încercăm mereu.

  2. ..şi eu sper că se va găsi acel om, dar după cum se arată in toamnă, la prezidenţiale, mai că ne vom băga toţi capul in pământ precum struţul, şi acesta e doar un exemplu…

    1. Din câte am auzit eu, e doar un mit faptul că struțul își bagă capul în nisip, atunci când vrea să se ascundă. De fapt, el atacă, așa cum ar trebui să facem și noi. Fără violență, bineînțeles!😉

  3. Hmmm… acum ceva vreme în urmă Cineva mi-a explicat ca unui copil că jocurile se fac undeva sus și că mi-s naivă dacă într-adevăr cred că opțiunile noastre au o cât de mică importanță în fața mânuitorilor de sfori.
    Și-atunci, și-acum îmi păstrez felia de circumspecție – mai știi de unde sare iepurele?!😉

    1. Și eu aștept să sară un iepure, din vreun tufiș mai mic, de aceea nu mă pot pronunța încă. Oricum, lupii care latră la ora actuală mi se par prea periculoși, chiar dacă s-au îmbrăcat în blană de oaie și păcălesc pe mulți români cu behăitul lor isteric.

  4. Eu sunt de aceeasi parere cu Bursucel. Si privesc spusele parlamentarului cu circumspectie, chiar daca e din judetul meu. Am ajuns atat de neincrzator in orice poitician, incat banuiesc pe oricine de demagogie. Simplul fapt ca e politician imi spune ca nu pentru mine a dorit sa ajunga acolo. Cine stie, poate ca eu suflu in iaurt, dupa ce m-am fript in repetate randuri cu mamaliga. Si poate ca nici atitudinea mea de respingere totala a politicienilor nu e buna.

    1. Te înțeleg perfect, fiindcă sunt în aceeași situație: nu am nici eu încredere în politicieni. Dar nu putem schimba (încă) societatea, care este condusă peste tot de astfel de oameni, așa cum în epoca primitivă era condusă de șefi de trib și de vraci. Până la o nouă ordine mondială, trebuie să alegem de pe liste, chiar dacă oferta nu e prea promițătoare. Oricum, trebuie s-o facem sau nu mai contăm!

  5. Impresionant discursul acestui politician!
    Pe mine, personal, politicienii ma dezgusta si nu-mi prezinta nici cea mai mica incredere. (Trist, dar adevarat!)

    Citez: “Îngrijorător este faptul că suntem conduși de oameni de proastă calitate, de analfabeți (cu sau fără diplomă), de parveniți și de mojici. Incultura, prostia și obrăznicia au devenit criterii și atuuri de promovare. ”

    Fiecare dintre ei va raspunde pentru faptele sale. Toti vor da socoteala intr-o zi. Ai vazut la televizor cum ii aduna si ii trag de guler …
    Tu dormi linistit, iti impartasesti gandurile si sentimentele pe blog. Esti fericit!
    Dar ei, in lumea lor corupta, murdara si meschina, se macina, se santajeaza reciproc, se sapa si se afunda in coruptie si ilegalitate, nu se mai satura, traiesc fara Dumnezeu. Sunt nefericiti!

    Ma bucur ca ai impartasit cu noi acest articol!
    Multa sanatate si zile frumoase!

    1. Recunosc că sunt, în mare parte, fericit. Însă nu datorită lor, ci mie! Felului meu optimist de a privi lumea, prietenilor buni care mă înconjoară și certitudinii că totul are un rost, iar cei care fac rele, precum bine spui, vor da socoteală pentru faptele lor. Aceste speranțe mă întăresc în fiecare dimineață.
      Îți mulțumesc mult pentru gândurile tale și îți doresc să ai mereu nădejde în viitor!🙂

  6. Din pacate, este foarte adevarat. Nu stiu cat de mult le pasa “alesilor” nostri, care sunt primii la hotii si tot felul de potlogarii. Pana nu vom constientiza pericolele in care am ajuns singuri, nu avem vreo sansa de indreptare a tarii….
    Numai bine, draga Petru!🙂

    1. Eu cred că nu le pasă deloc, doar când le e în joc scaunul pe care s-au cățărat. S-a văzut asta – și mi-a venit să râd sau să jelesc – cu ocazia sărbătoririi a 150 de ani de la înființarea senatului României. Parcă mai ieri zicea Ponta (vizavi de adversarul Băsescu) că nu se cuvine a sărbători o realizare dacă n-ai participat la ea. Câtă ipocrizie!
      O zi plină de realizări, îți doresc, Alex!🙂

      1. Ai mare dreptate. Cei 25 de ani de democratie au aratat clar ce fel de politicieni avem si cat de ipocriti si neseriosi sunt. Episodul amintit este numai unul din foarte multele asemenea, care confirma ceea ce ai spus… Pacat!

  7. Adevăruri s-au tot spus, mai voalat, mai direct şi nu numai la noi ci la “case mai mari”. S-a schimbat ceva în bine? Pe naiba! În schimb, oamenii cinstiţi şi integri care au avut curajul, au dispărut – lent sau brusc – din tridimensionalitatea înconjurătoare. Restul de oameni cinstiţi şi integri care au avut ceva mai mult spirit de conservare, au tăcut şi s-au strecurat cum au putut printre “meandrele concretului”. Ei continuă s-o facă. N-ai să-i vezi pe vreo listă – de partid sau independenţi.

    În concluzie, ce e vizibil de ales, e acelaşi rahat dintotdeauna. Soluţia e să se schimbe modalitatea de a alege. Desigur, se rezolvă…! Mhm, acuşica…🙄

    1. Ce ar putea însemna „acușica”? Dacă e vorba de un deceniu, aș zice că e bine, dar să mai așteptăm un sfert de veac e deja prea mult. Să apuc a respira aerul unei democrații reale și apoi aș putea zice că nu am trăit degeaba. Acum sunt eu prea naiv…

      1. “Acuşica” e un sinonim perfect al lui “niciodată”, în contextul curent.
        Dacă masele ar fi educate, o mişcare globală ar putea avea rezultate pozitive. Din păcate, la gradul actual de subcultură şi subeducaţie de pe cuprinsul globului, o asemenea mişcare ar duce la anarhie şi dezastru.
        Aşadar se pare că vom rămîne în starea actuală destul de multă vreme.

      2. Și totuși, mai bine naiv decât descurajat! Eu am să cred în schimbarea benefică până în ultima clipă, altfel aș intra în depresie și ar trebui să mă tratez zilnic cu pălincă. Ceea ce ar fi, totuși, prea mult!😉

      3. Ei bravo! Eu am fost dintotdeauna şi am rămas un naiv, dar am şi intrat de mult în depresie fără să-mi asigur “antibioticul” necesar dinainte. Îţi dai seama ce chin şi jale pe mine…!🙄

      4. Întotdeauna există un medicament natural pentru depresie. Trebuie doar să-l dibuiești și să-l folosești chibzuit. Unii apelează la artă, alții la drumeții, iar cei ca mine… ți-am spus deja. Dacă ai avea timpul și posibilitatea să vezi Maramureșul, te-aș trata cu soluția mea de prună și am vedea ce efect are!🙂

      5. Doar posibilităţile m-au oprit, în viaţă. Dorinţa a fost şi este. Crezi că aş fi ratat de trei ani încoace Skirt Bike-ul Loredanei în Baia-Mare şi multe altele pe care nu le-nşir ca să nu mă înece obida?! Plapuma mi-e scurtă pe toate laturile.😦

      6. Colţişoru-i mic, dreptu-i. Sălbăticie din lipsă şi – recunosc – oarece dezinteres. Mi-i drag de oaspeţi, de prieteni, dar greu mi-i să-i întîmpin cuviincios şi omeneşte, iară cînd se ridică a plecare, tare mi se întunecă inima a singurătate şi pustiu.

      7. Eh, ce-am zis mai sus e cu tîlc. Am trăit-o de curînd.

        Şi-apoi, ca să ajungi la partea plină trebuie să treci obligatoriu prin cea goală, iar trecerea aceea cu cît e mai îndelungată cu atît mai deprimantă, ştiind că fiecare trecere şi consum lungeşte şi mai mult următoarea trecere pînă ce păharul, într-un final, se goleşte de tot.

        Sînt al naibii de optimist cu analiza mea logică, este?😀

      8. Filosofia ta mă depășește și cred că nu mai pot să te contrazic decât dacă te îmbăt și reușesc să fiu cel care poate să mai vorbească!🙂 Așa că aștept să se coacă prunele și să-ți provoace un chef de viață efervescentă, așa cum o simt eu după ce degust rezultatul transformării lor în ceea ce le dă măreția.😉

Leave a Reply

