Ziua Mondială a Șahului

Ziua Mondială a Șahului a fost instituită în 1966, la inițiativa Federației Internaționale a Jocului de Șah (FIDE). Este sărbătorită în fiecare an la 20 iulie.

tablasah

„La primul congres FIDE (1914 la Paris), printre delegații care au aprobat constituirea acestui for internațional s-a aflat și tânărul român Ion Gudju, pe atunci proaspăt locotenent, doctorand în chimie la Sorbona și maestru de șah entuziast. Cu ocazia aniversării semicentenarului FIDE, în anul 1954, Ion Gudju a fost declarat ‘decan fondator’ al FIDE, România numărându-se astfel printre țările fondatoare ale Federației Internaționale a Jocului de Șah. În țara noastră, Federația Română de Șah (FRS) a luat ființă în 1915, primul președinte fiind scriitorul Mihail Sadoveanu”.

REVANȘA

La fel ca multe alte orașe, nici Seiniul nu s-a lăsat mai prejos și a organizat ieri un concurs de șah dedicat sărbătoririi acestui minunat sport al minții. Competiția, dotată cu premii și diplome, s-a desfășurat în incinta restaurantului Chilli și i-a adunat laolaltă pe cei mai buni șahiști ai urbei, printre care am onoarea să mă număr și eu. Poate nu ați uitat că săptămâna trecută, cu prilejul concursului prilejuit de Zilele Orașului Seini, m-am clasat doar pe locul 5, cu o înfrângere și două remize. De aceea, am  crezut de cuviință că e cazul să-mi iau revanșa.

Așa că am marșat fără milă, înregistrând victorie după victorie. Armata mea de pe tablă zburda agresiv și nu-i dădea adversarului nicio clipă de odihnă, nicio speranță că ar putea smulge măcar o remiză. Ca urmare, locul întâi mi-a revenit justificat și nimeni nu s-a mirat de asta. Lucrurile au revenit la normal și onoarea îmi era recâștigată!

A urmat o masă festivă plătită de primărie, cu grătare, pălincă și bere. Totul a fost organizat perfect și ne-am simțit excelent. Ar fi frumos să cinstim în fiecare an această sărbătoare, printr-o astfel de competiție și o masă comună. Din păcate, însă, suntem tot mai puțini șahiști și mai bătrâni. Tineretul de azi preferă jocurile mecanice sau cele de pe calculator, care nu le stimulează gândirea. Cui îi vom da noi ștafeta? Mă tem că e o întrebare fără răspuns. Sau poate că școala își va aduce contribuția prin cursurile care încep de la toamnă. Vom trăi și vom vedea.

18 thoughts on “Ziua Mondială a Șahului

  1. Felicitări, Petru, victorie! Sper ca tinerii din Seini să-ţi urmeze exemplu şi să preia ştafeta şi chiar să apeleze la tine pentru sfaturi în ceea ce priveşte şahul, pentru că au numai de câştigat!
    O duminică minunată şi numai bucurii îţi doresc! 🙂

    1. Îți mulțumesc efervescent, draga mea prietenă! Și eu m-aș bucura enorm să văd cât mai mulți tineri care să îmbrățișeze acest sport, această știință și artă pe tabla celor 64 de pătrățele. Ar fii minunat pentru ei și pentru societate!
      Să fii iubită și mereu fericită, Ștefania!🙂

  2. Felicitări.
    Dacă şahul se va introduce în şcoli sper să fii rugat ca să fii profesor tinerilor de azi. Vecinica mea e la grdiniţă şi merge la orele de şah, deci nu e totul pierdut. O să-i dăruiesc cărţile despre şah ale copiilor mei atunci când va şti să citească.
    Încă o dată, felicitări.

    1. Săru-mâna pentru felicitări!
      E indicat ca șahul să fie predat copiilor chiar înainte de a învăța să citească, de către părinți sau educatori. Acesta va învăța astfel să fie mai ordonat și să gândească logic, însușindu-și mai ușor și celelalte cunoștințe. Un sfert din biblioteca mea e compusă numai din cărți și reviste de șah, pe care aștept să le dăruiesc celor care vor să învețe.

  3. Cum s-a spus, sahul se va preda in scoli, asa ca vei avea ocazia sa transmiti putinilor chemati, din pasiunea ta . Felicitari, Petru !

  4. Bravo ! Ma bucur ca ți-ai propus sa castigi primul loc si ai reusit!Te felicit si ma bucur ca ai participat la aceasta competitie si ai recastigat locul bine meritat,v-ati propus sa continuati, buna idee, va doresc mult succes!O duminica frumoasa iti doresc !

  5. Felicitări pentru victorie, că ați ”depășit piatra de încercare a inteligenței” cum zicea Goethe. Acest minunat sport al minții ar trebui introdus în școli pentru a-i prinde elevii gustul, căci pofta vine … jucând și cine are înclinație să învețe și să persevereze. Toate cele bune și o seară frumoasă !

    1. Că bine le zicea Goethe ăsta! Aș fi vrut să joc o partidă de șah cu el!😉
      Mulțumesc apăsat pentru felicitări și urări! O săptămână rodnică îți doresc!🙂

  6. La Multi Ani
    – SAHISTILOR ,
    – AVIATORILOR,
    – ILIILOR
    de Ziua Lor !!! 🙂 🙂 🙂

    Credeam c-ai fost la Muntele GAINA
    sa-mi spui si mie cum a fost
    mai ales ce-a spus blondina
    venind acolo, cu un rost !!! 😦 😦 😦
    O saptamana racoroasa !🙂
    Aliosa.

Leave a Reply

