Obiceiuri pentru păstrarea sănătății

Vom descrie astăzi câteva tehnici ușoare pentru păstrarea sănătății, inspirate din exercițiile cele mai populare practicate în Orient: cele 12 exerciții care trebuiesc făcute. Ele sunt izvorâte din practici milenare ale Qi Gong-ului și sunt amintite în texte clasice de medicină tradițională chineze (TCM). Pe scurt acestea sunt:

1. Părul trebuie pieptănat frecvent cu mâinile:

sau altfel spus, trebuie să ne facem măcar la câteva zile un auto-masaj al capului: – îndoiți degetele ambelor mâini ca și cum ați forma un pieptene. Periați capul cu acest pieptene de 100 de ori, începând de la frunte până la ceafă. Efectuați exercițiul încet și fără a apăsa prea tare. Rezultatele sunt maxime dacă se face dimineața. Acest masaj este benefic deoarece stimulează punctele de presopunctură de pe cap. EFECTE: reduce sau elimină durerile de cap, îmbunătățește vederea și reduce presiunea arterială.

2. Fața trebuie ușor masată frecvent:

– frecați ferm palmele una de alta până când se încălzesc și apoi puneți-le ușor pe față, având degetele mijlocii de-o parte și de alta a nasului. Începeți să masați / frecați ușor spre frunte și apoi în lateral spre obraji. Repetați timp de 30 de ori, de preferat dimineața. EFECTE: se „carifică” mintea, reduce presiunea arterială și se reduc ridurile.

3. Ochii trebuiesc frecvent exersați:

– în exersarea ochilor, aceștia trebuie rotiți ușor de la stânga la dreapta de 14 ori și apoi de la dreapta la stânga de 14 ori (ușor, fără grabă, altfel veți ameți puțin). Închideți apoi ochii de tot și deschideți-i brusc, cât de larg puteți. EFECTE: îmbunătățește vederea.

4. Urechile trebuie frecvent masate:

– acoperiți ambele urechi cu palmele în așa fel încât degetele mijlocii aproape să se întâlnească la ceafă. Presați ușor arătătoarele peste degetele mijlocii și apoi presați urechile și zona cefei, apăsând și ridicând palmele de 12 ori. Încheiați exercițiul masând suficient de ferm pavilioanele urechilor timp de 1 minut. Insistați pe punctele dureroase. Faceți exercițiul când vă treziți dimineața sau când vă simțiți obosit / obosită în timpul zilei sau al serii. EFECTE: ajută la ameliorarea sau eliminarea țiuitului în urechi, a amețelilor și a afecțiunilor urechii. De asemenea ajută la îmbunătățirea auzului și memoriei, îndepărtează oboseala și vă readuce buna dispoziție.

5. Dinții trebuie frecvent „pocniți”:

– închideți ușor gura în așa fel ca mușcătura să fie ușoară, fără efort. Loviți ușor cu buricele degetelor ambelor mâini obrazul de 24 de ori, mai întâi în zona molarilor / măselelor. Repetați pentru zona dinților din față tot de 24 de ori. EFECTE: dacă este făcut cu regularitate vă îmbunătățește sănătatea dinților și veți putea rări vizitele la dentist.

6. Limba trebuie să atingă des cerul gurii:

– puneți vârful limbii pe cerul gurii sau lingeți ușor cu vârful limbii cerul gurii, acolo unde energiile Yin și Yang merg să se unească. Atunci când faceți acest exercițiu (atât cât de des puteți… mai ales atunci când vreți să vă liniștiți) îndreptați-vă atenția la zona de sub limbă ca să simțiți cum saliva se secretă încet.

7. Saliva trebuie înghițită frecvent:

– atunci când limba linge cerul gurii, glandele salivare de sub limbă secretă o mai mare cantitate de salivă. Medicina orientală dă o mare importanță salivei numind-o „fluidul de aur”, o comoară a corpului omenesc. Înghițiți saliva încet spre a iriga organele, a hidrata membrele și părul, a promova digestia și absorbția nutrienților în sânge, a îmbunătăți funcțiile intestinelor și a stomacului. Dacă aveți răbdarea necesară, așteptați până gura vi se umple de salivă și apoi înghițiți-o ușor, îndreptând-o mental spre centrul ființei noastre (Dantian), la o palmă sub ombilic, în centrul abdomenului (cam unde este centrul uterului la femei.

8. Aerul stagnant din plămâni trebuie expirat frecvent:

– opriți respirația pentru câteva momente. Inspirați adânc apoi, cât se poate de adânc, umflând pieptul și abdomenul. Ridicați încet capul, deschideți gura și expirați tot aerul inspirat, atât cât puteți de mult. Repetați exercițiul de 5-7 ori. EFECTE: ajută organismul să elimine aerul stagnant din plămâni, benefic în primul rând persoanelor care au o respirație „superficială” și nu fac multă mișcare; deschide pieptul / bustul, fluidizează respirația, ajută la ameliorarea astmului și a durerilor de piept.

9. Abdomenul trebuie masat frecvent:

– întâi frecați palmele până se încălzesc și puneți-le una peste alta pe ombilic, cu palma dreaptă peste cea stângă la bărbați și invers la femei. Rotiți apoi palmele în sensul acelor de ceasornic timp de 36 de ori, pornind de la cercuri mici la cercuri mari (ca într-o spirală foarte deasă care începe de la ombilic). Apoi masați în mod invers acelor de ceasornic într-o spirală care se termină la ombilic. EFECTE: îmbunătățește persitalismul (mișcarea din interiorul intestinelor), îmbunătățește respirația, elimină stagnările de mâncare în stomac sau intestine (indigestia), îmbunătățește absorbția nutrienților din mâncare, previne și vindecă bolile intestinale sau gastrice. În cazul diareei, acest masaj se execută doar contra acelor ceasornicului, iar în cel al constipațiilor masajul se execută doar în sens orar.

10 Anusul trebuie contractat în mod frecvent:

– mai întâi inspirați adânc și opriți respirația un moment. În acest timp contractați anusul puternic și trageți în sus, spre perineum. După ce faceți momentul de pauză expirați încet relaxând mușchii. Repetați exercițiul de 5-7 ori. EFECTE: acest exercițiu ridică energia (Yang) în sus, ajută în cazurile de prolaps (al anusului, uterului, vezicii urinare și intestinelor), în cazurile de fisură anală, de probleme ale prostatei sau impotență.

11. Membrele trebuie scuturate în mod frecvent:

– încleștați degetele palmelor, una după alta, suficient de puternic, lăsați-le în jos și rotiți umerii cu 90 de grade, de la stânga la dreapta, revenind apoi în poziția inițială ca într-un balans; repetați de 24 de ori. Efectuați același balans tot de 24 de ori, rotind umerii de la dreapta la stânga.

– așezați-vă pe un scaun și ridicați piciorul stâng întins în poziție orientală, cu degetele de la picior în sus. Când piciorul este aproape drept, mișcați suficient de ferm călcâiul în sus și în jos, balansând în acest fel piciorul pe verticală. Schimbați piciorul repetând procedura. Repetați de 5 ori.

EFECTE: benefic pentru „întinderea” picioarelor / mâinilor și întărirea încheieturilor, eliminarea stagnărilor din membre și îmbunătățirea circulației, previne „înțepenirea” membrelor și durerile de articulații.

12. Tălpile picioarelor trebuie masate frecvent:

– înainte de a merge la culcare, după ce ați spălat picioarele, le ștergeți ușor cu prosopul și le masați ușor insistând pe punctele dureroase, dacă este cazul. Masați suficient de ferm punctul din treimea anterioară a piciorului, median, sub „pernițe”. Masați în cercuri mici acel punct (Rinichi 1 / Ki 1 – Yongquan) de 50-100 de ori. Cel mai bine este să folosiți la masaj puțin ulei sau crema de masaj preferată în care ați picurat câteva picături de ulei esențial de lavandă (din cea mai bună); picioarele dumneavoastră merită cu prisosință.

EFECTE: întărirea rinichilor, încălzirea picioarelor și îmbunătățirea circulației, îmbunătățește comunicarea dintre părțile superioară și inferioară a corpului, alină ficatul și îmbunătățește vederea și echilibrul hormonal, este relaxant, pregâtindu-vă pentru un somn bun. Mentorul meu din România ne spunea la primele ședințe de medicină tradițională orientală, că bărbații ar trebui să știe că atunci când doresc să-și dăruiască noaptea iubite sau soției, să înceapă mai întâi să îi maseze ușor tălpile picioarelor spre a i le încălzi. Respectivele exerciții se fac zilnic sau săptămânal, atât cât vă permite timpul și grija pentru dumneavoastră. Faceți cât de puțin și mulțumiți lui Dumnezeu pentru ceea ce puteți face. Nu sunteți la întrecere cu nimeni, ci doar vă ajutați să puteți trăi puțin mai frumos și cu mai puține suferințe, spre binele dumneavoastră și a celor care vă iubesc.

Sursa : e-mail

 

16 thoughts on “Obiceiuri pentru păstrarea sănătății

  1. Poate n-ar fi rau sa adaugam si un paharel de tarie inainte de masa, sau un pahar de vin, dupa preferinta.🙂🙂
    P.S. Eu nu folosesc metoda asta. Dar o recomand, caci creaza buna dispozitie.🙂

  2. (◡ ‿ ◡)…Se-apropie noaptea, suflete…☾
    …pentru o clipa, sa intram in lumea povestilor…a copilariei…♡◕ ‿ ◕♡
    Iar aine, o zi biecuvantata!



    Weekend placut!

  3. Foarte interesante şi utile sfaturi. Şi nici nu sunt greu de urmat, dacă reuşim să ne impunem o minimă disciplină a corpului şi a modul nostru de viaţă. Vrem, nu vrem, trebuie să ne purtăm de grijă, altfel….au alţii “grijă” să ne taxeze suferinţele.
    Sănătate multă, dragă Petru!🙂

    PS. Mi-am amintit de vorba unor bătrâni mai cheflii, care-şi spuneau unul altuia că “decât bolnav în pat, mai bine beat sub masă!”😀 O vreme le-a mers “reţeta”, dar nu merge mult urciorul…

    1. Să știi că unele sfaturi de mai sus le-am cunoscut mai demult și le-am pus în practică. Cum ar fi exercițiul cu ochii, care cred că m-a ajutat foarte mult. La fel și cel cu limba pe cerul gurii ș.a.m.d.
      Bătrânii hâtri au găsit mereu câte un motiv pentru un pahar în plus, doar că ce-i prea mult strică, precum bine zici și tu.🙂

  4. Îţi mulţumesc mult, Petru pentru sfaturile utile atât de utile, pe care le-ai împărtăşit cu noi. Trebuie să avem grijă de sănătatea noastră, cum bine spunea şi Hipocrate “Sănătatea este o comoară pe care puţini ştiu să o preţuiască, deşi aproape toţi se nasc cu ea.”🙂

    1. Din păcate, cei mai mulți dintre noi o prețuiesc doar când e deja prea târziu. De aceea e bine să fim precauți și să ne ajutăm mereu organismul prin tot felul de metode profilactice, care nu ne costă decât puțin din timpul nostru.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s