Șapte cepe la un leu

Știu… știu că iar vorbesc despre mâncare, dar măcar asta-i de post! Ceapa-i ieftină anul acesta și e bine să profităm de ocazie. Ieri a fost zi de piață în Seini, ocazie cu care am primit șapte cepe pentru un leu. Mai rămâne să fac rost de slănină și/sau jumere, iar apoi să mă ospătez, că eu nu postesc decât miercurea și vinerea. Să mai zică oarecare că nu m-am pricopsit!

Îmi amintesc cât de mult prețuiam ceapa pe vremea când eram la internatul școlii. Aveam un coleg mai răsfățat care primea câte 2-3 colete cu alimente de la părinți și nu prea-i plăcea să împartă cu ceilalți. Odată a primit câteva cepe frumoase, din care a lăsat vreo două să încolțească. Le scotea în fiecare zi și ne lăsa să i le admirăm, dar cei mulți dintre noi le mâncam din ochi și ne gândeam cu ciudă că-i păcat să se zbârcească bunătatea de legumă în timp ce stomacurile noastre chiorăiau de foame. Altă dată, diriginta noastră l-a trimis pe un coleg să aducă o ceapă de la bucătărie, ca să ne arate pe viu din ce e compusă. Tovarășa profesoară de biologie a desfăcut-o tacticos, strat cu strat, explicându-ne caracteristicile și valoarea ei nutritivă, în timp ce nouă ne lăsa gura apă și ne gândeam dacă o să avem norocul la o bucățică.

Eheeei… acasă era raiul pe pământ în domeniul alimentar! Mama ne tăia câte o ceapă întreagă într-o farfurie și, după ce adăuga câteva picături de ulei de floarea soarelui făcut în casă, plus un vârf de cuțit de sare grunjoasă, ne ospătam cu mare poftă toată familia. Parcă era mult mai bună ceapa de pe vremuri și nu ne plângeam niciodată precum că ne-ar ustura. E drept că și tehnica de preparare diferea, leguma fiind bătucită bine într-un tifon înainte de a fi tranșată. Plus că le foloseam numai pe cele din producție proprie. Nici nu era de conceput ca cineva să cumpere ceapă, în acele vremuri; ar fi fost o mare rușine și o dovadă de nechibzuință.

Acum mă uit la cele șapte cepe – câte una pentru fiecare zi a săptămânii – și mă gândesc cu ce să le asortez. Nimeni nu le mai mănâncă goale și au devenit prea banale pentru mulți dintre noi. Le înlocuim chiar și iarna cu roșii ori castraveți de seră sau din import, ca nu cumva să mirosim sau să ne lăcrimeze ochii. E bine, însă, ca în fiecare anotimp să folosim legumele și fructele carateristice sezonului. Iarna e timpul cepei, a usturoiului și a murăturilor. Să profităm de ele, că organismul le așteaptă.

29 thoughts on “Șapte cepe la un leu

  1. ” Sapte cepe la un leu ”
    N-ar fi rau de n-ar fi mici ! 😦
    Iara cat priveste postul
    Eu fac ce face popa
    Ca doar no-i fi eu prostul
    Sa tin post ca hopa-hopa ! 🙂
    Apropo de POPA ! 🙂
    Într-un orăşel, un preot care are nevoie să meargă la toaletă intră într-un club, caută WC-ul şi, cum nu-l găseşte, întreabă barmanulul:
    – Mă scuzaţi, domnule, unde e toaleta?
    – Îmi pare rău, părinte, dar nu vă recomand să intraţi acolo.
    – De ce?
    – Fiindcă în toaleta bărbaţilor este o statuie cu o femeie goală, iar singurul lucru care acoperă părţile ei intime este o frunză.
    – E ridicol, chiar credeţi că pot fi ispitit? O să mă uit în cealaltă direcţie!
    Intră popa la toaletă. În club, muzica şi dansul continuă, dar, la un moment dat, se sting luminile. Lumea aplaudă, iar când iese preotul, toţi îl salută veseli.
    – Nu înţeleg, zice preotul, sărbătoriţi faptul că am intrat la toaletă?
    – Da, pentru că acum sunteţi de-al nostru!
    – Mă tem că nu înţeleg.
    – Vedeţi dv., părinte, de fiecare dată când cineva ridică frunza, luminile se sting!🙂
    Week-end fara CEAPA ! 🙂
    Aliosa.

  2. M-ai făcut să râd și-ți sunt recunoscător pentru asta!😀 Umorul de dimineață face bine toată ziua, chiar dacă soarele nu ne zâmbește încă.
    S-auzim numai de bine, Alioșa!🙂

      1. M-am gândit eu că poate așa te voi înveseli! Mersi mult că mi l-ai postat aici, pentru a-l vedea și alți vizitatori!
        Zile senine să ai în acest sfărșit de săptămână, Alioșa!🙂

  3. Eu apreciez toate legumele, iar din fericire sotul meu apreciaza si el ceapa. Mai putin usturoiul, de care mi-e dor. Nu e mare problema, caci usturoiul e bun cu masura, altfel el scazand avantul nostru catre cele spirituale. Pe bune!
    Ce sa va mai spun despre ceapa… o mananc goala totdeauna cand fac supa de chimen si o scot intreaga, fiarta si… delicioasa.
    Petru, poti sa cumperi si kilograme de ceapa, daca vrei sa faci o mancarica de ceapa cu sau fara masline, e si mai delicioasa!!🙂

    1. Îmi place tare mult salata orientală cu multă ceapă, măsline, castraveți murați și maioneză. Mai am niște slănină și jumări care merg de asemenea la fix cu ceapă. Usturoiul îl frec pe pâinea prăjită și unsă cu ulei de floarea soarelui luat din piață de la țărani. Așa că nu mă plâng de zilele în care postesc cu astfel de ingrediente!🙂

  4. Ce-i drept că-mi place ceapa crudă doar alături de ciorbă de fasole. Merge de minune! Și de mică am evitat-o în mâncare, asta până am început să gătesc eu, și să-mi dau seama că de fapt ceapa dă gust mâncării, aromă, atâta timp cât nu-i caramelizată, ci doar înmuiată puțin. Aici însă pe timp de iarnă baza sunt măslinele (se culeg iarna apoi se pun la murat), portocalele, salata, varza, brocoli…
    Apropo😀 Ai gustat vreodată o măslină neprocesată deloc, așa doar culeasă dintr-un copac?😉 Dacă da, să-mi spui dacă ți-a plăcut gustul :)))

    1. Nu am avut ocazia să văd măsline proaspete și chiar aș fi curios să simt ce gust au. Ceapa caramelizată nu-mi place nici mie, ci doar cea călită puțin, cu diferite adaosuri de carne, slănină, omletă sau doar pâine, când e post.😉

      1. Hmm, toți am pățit-o când am ajuns în Grecia. Ce-i vechi ne spuneau: ia o măslină din copac să vezi ce bună e😀
        Și dacă o guști…nu cred că mai vrei vreodată măsline. Nu cred că poate exista ceva mai amar :)))) Totuși măslinele murate sunt total diferite! Murate în stil tradițional. Până să vin în Grecia nu mâncam măsline. Dar când am descoperit adevărata lor savoare aici…mi-e greu să mă las de ele😀

      2. Avem pe pamant o diversitate greu de imaginat, in toate domeniile. La fructe, sunt, dupa cum se vede, multe surprize… Avem si noi fructele socului care sunt otravitoare cand sunt verzi, bune de leac cand sunt rosii-violacee si comestibile cand sunt negre. Sau porumbrelele care sunt astringente inainte de inghet. Desi anul asta am mancat in septembrie porumbrele bune. Iar de la cartof consumam partea subterana, fructele lui fiind otravitoare.🙂

  5. Până ce m-am măritat ştiam doar ceapa cu oţet de la ciorba de fasole. Acum… Ştii ce bună e o garnitură de cartofi fierţi cu ceapă prăjită în ulei plus oţet şi puţin zahăr? Ştiu. e o reţetă săsească.

  6. Ooooo……. imi amintesc de saracia copilariei mele cand mama mea cocea paine in cuptor si intampina prima lipie coapta pe vatra cu o salata de ceapa cum numai ia stia sa o faca. Punea atata pasiune in a o curata, o taia in mana nu pe tabla, ii punea sare si o storcea intr-un colt de prosop. Apoi ii punea ulei. Cu painea aburinda scoasa din cuptor facea deliciul meselor noastre sarace dar pline de savoare. Bunatatea cepei a luat-o mama cu ea in alte lumi.

    1. Nu-i cel mai rău lucru când îți amintești cu nostalgie de sărăcia din copilărie. Dramatic este când se întâmplă invers: să regreți anii plini de confort, față de prezentul devenit pauper.

  7. Bună dimineaţa, dragă Petru! Bună mai este ceapa şi atât de sănătoasă, la vremurile acestea, cu multe răceli şi gripă. Obişnuiesc să mănânc de câte ori am ocazia. Usturoiul… sunt “topit” după el, dar uneori îmi cam face rău. De curând am zărit într-un magazin de legume nişte praz frumos şi am luat câteva fire, că prea arătau bine. Ce, numai oltenii să savureze prazul?
    O zi minunată, dragă Petru. Şi un sfârşit de săptămână cât mai vesel!🙂

    1. Nici eu nu pot rezista în fața unui praz ademenitor, care se mai găsește și pe la noi, chiar dacă suntem atât de departe de Oltenia. Unii gospodari din localitate au început să-l cultive și ei, deși nu se face atât de mare și frumos ca și cel de la mama lor.
      S-auzim numai de bine, dragă Alex!🙂

  8. Eu sunt convins ca gusturile ne sunt influentate de nevoi. Mie imi place foarte mult ardeiul iute, mai ales cat timp am avut probleme cu stomacul. Era contraindicat, insa eu credeam mai mult in stomacul meu decat in doctori si asta m-a salvat de la operatie, cred. Acum s-a descoperit ca ardeiul iute ajuta la bolile de stomac, cu toate ca, inainte, era contraindicat.
    Ceapa este nu numai gustoasa, ci si sanatoasa. Sunt convins ca, daca iti place atat de mult incat o mananci chiar si goala (asa cum mancam eu ardei iute), asta inseamna ca organismul tau are nevoie de ceapa.
    Cat despre salata de ceapa, e mult mai gustoasa si sanatoasa, iarna, decat orice salata din legume de sera (si mai ales de import). Eu mananc iarna multa salata de ceapa, dar pun si otet.

    1. Recunosc că acum nu mai mănânc ceapă goală, când am mai multe opțiuni cu care să o completez, chiar și în zilele de post. Ardeiul iute e și pentru mine o mare preferință, moștenită din tată-n fiu. Cred că e benefic, și asta am văzut-o din viața multor consumatori. Precum bine zici, părerile medicilor se schimbă pe parcurs, dar trebuie să știm a ne asculta organismul.

Leave a Reply

