De ce ne tot judecăm unii pe alții?

De ce au cuplurile tendința de a judeca persoanele singure și invers?

Ați ascultat sau ați luat vreodată parte la o discuție între o persoană singură și un cuplu căsătorit? I-ați auzit pe interlocutori spunând: „Eu sunt genul de persoană făcută pentru relații”, sau din contră: „Mă descurc mai bine singur/ă”?. Ei bine, pe baza unui studiu, oamenii de știință susțin că ceea ce noi am putea percepe drept o conversație între oameni mulțumiți de staturile lor diferite, este, de fapt, o „idealizare normativă” și se referă la tendința oamenilor de a idealiza propriul stil de viață și credință potrivit căreia ei vor beneficia mai mult de pe urma acestui mod în care aleg să își trăiască viața.

Inițial, ideea de a idealiza normativa părea inocentă. Ea părea să indice doar că oamenii care se simt mulțumiți de viețile lor, vor să împărtășească asta cu cei din jur. Însă, oamenii de știință de la Universitatea Stanford și Waterloo au descoperit că indivizii aveau o mare tendință de a judeca stilul de viață al altora, atunci când considerau că propria lor poziție în viață le-ar fi amenințată. Mai exact, cu cât un individ avea o viață mai puțin stabilă, cu atât ei erau mai dispuși să facă orice pentru a-și promova propriul stil de viață.
Cu scopul de a corobora datele, o echipă de psihologi a efectuat patru studii. În primele două studii ei au descoperit legături între idealizare și modul în care era percepută stabilizarea. În celelalte două studii, oamenii de știință au descoperit că modul în care era percepută stabilitatea avea un efect asupra opiniilor. Mai exact, s-a constatat un efect atât asupra opiniilor pe care individul le are despre cei care au același stil de viață ca el, cât și față de cei care au un alt stil de viață ca el, ca stil de viață.
„Se pare că oamenii au tendința de a-i denigra pe cei care au status diferit de al lor, cu scopul de a se simți mai bine în propria situație. Acest tip de gândire este, de fapt, un comportament defensiv. O persoană care a ales o cale diferită în viață ne poate amenința încrederea pe care noi o avem în propriul nostru stil de viață, mai ales dacă noi considerăm că modul în care noi ne trăim viața nu este ușor de schimbat. Un mod bun prin care putem combate aceste sentimente de amenințare este acela de a încerca să ne convingem că stilul nostru de viață este cel mai bun. Așa că, data viitoare când realizați că judecați stilul de viață al altora doar pentru că este diferit de al dumneavoastră, întrebați-vă dacă nu cumva sunteți un pic invidios”, a declarat Samantha Joel, cu privire la acest studiu.
.
Sursa: Medical Daily

28 thoughts on “De ce ne tot judecăm unii pe alții?

  1. Ideea este că noi nu ne alegem neapărat stilul de viață(cu excepțiile aferente). Oamenii singuri sunt așa nu pentru că vor, ci pentru că nu și-au întâlnit jumătatea. Dar pentru liniștea lor și pentru a nu suferi își spun că e mai bine singur. Și invers se susține, în cazul persoanelor căsătorite. Important este să fii fericit…indiferent dacă aștepți sau iubești. O zi edenică, Petru. Trimit de aici, voioșie. Am de unde da, astăzi!

    1. Fericit este acela care nu are așteptări mari de la viață și se bucură de fiecare dar, oricât de mic ar părea acesta. Dacă e singur, poate fi încântat de o vizită, iar dacă-i căsătorit, e bine să fie lăsat/ă, din când în când, să respire și alt aer decât cel din familie.
      Mă bucură voioșia ta de ieri și sper să dăinuiască încă!

  2. Nu cred ca oamenii sunt facuti sa traiasca singuri, dar nu-i putem judeca daca sunt singuri sau nu. Probabil inca nu sunt pregatiti pentru viata in doi sau poate nu si-au gasit partenerul cu care sa poata convietui.

    1. Eu am trăit în cuplu și apoi singur, dar cea mai mare problemă era trecerea de la un statut la altul, deci acomodarea. Altfel, nu pot să spun care mod de viață mi-a plăcut cel mai mult. Fiecare din ele avea avantaje și dezavantaje, dar cred că depinde foarte mult de partenerul pe care-l găsești.

  3. Si eu cred ca este vorba tot de alegeri…in cele din urma. Si mai cred ca exista oameni carora le place singuratatea, asa se simt ei mai confortabil si aleg sa traiasca singuri. Sunt cazuri in care, si casatoriti fiind, doi oameni se pot simti singuri…chiar daca sunt impreuna…cazuri cu adevarat mai nefericite decat ale celor care traiesc singuri si isi gasesc echilibrul si fericirea asa, in singuratatea lor.

    1. E drept că, decât să fim singuri în doi, mai bine să trăim separat, ca măcar să nu ne deranjăm unul pe celălalt. De aceea există divorțurile și posibilitatea unui nou început. Unora le lipsește curajul pentru a trăi alături de altă persoană, în timp ce alții au o înclinație pentru a încerca mereu, chiar dacă o dau mereu în bară.

  4. De fapt, nu ne judecam ci ne contrazicem ………………
    Dupa cum am afirmat si pe
    http://aliosapopovici.wordpress.com/2014/12/08/
    ” STEAUA, nu mai e STEAUA ” cu ROSU si ALBASTRU ,
    ci cu o stea in 8( opt ) colturi pe fundal galben ! 😦
    pentru ca asa a vrut cel care din latifundiar odata, e acum in puscarie……..
    Cum maine e Sfantul IOAN Botezatorul,
    La Multi Ani 🙂

    rudelor si prietenilor ce poarta numele de IOAN , IOANA, ION, IONICA, NELU si NELUTA !!! 🙂 🙂 🙂
    Aliosa.

    1. Am văzut și eu ultimele știri în ceea ce privește culorile și noua siglă a Stelei. Unii jucători mai speră că roșul și albastrul va rămâne în continuare, iar eu sunt alături de ei.
      La mulți ani celor circa două milioane de români cu numele de ION, sau derivate din acesta, și ție o zi pe cinste, dragă Sandule! 🙂

      1. Am fost , sunt si voi fi FAN STEAUA cu emblema si culorile ( rosu-albastru ) si cu PALMARESUL ei de NEEGALAT de nici o alta echipa romaneasca de fotbal ! 🙂
        Pentru noua emblema si culoarea galbena, nu am nici o tragere de inima ….
        Daca Becali nu revine la emblema si culorile traditionale, pentru mine,
        STEAUA nu mai e STEAUA ! 😦

  5. Sper sa nu incerc sa conving niciodata pe nimeni sa se casatoreasca doar pentru ca eu spun ca-mi este bine. Spun si atunci cand imi este rau, asa ca bietul om ce sa mai inteleaga?

    1. Momente mai rele vor fi mereu, indiferent că ești singur sau căsătorit, dar important e să predomine cele bune. Fiecare își face un bilanț, iar dacă este pozitiv, merge mai departe. Unii continuă relația chiar dacă nu-i benefică, din lipsa curajului de a face schimbări majore în viață.

  6. In sfarsit inteleg si eu mai bine acuma de ce am tins sa fiu asa mai sceptic fata de Institutia Casatoriei, desi desigur o sustin asa in general si chiar si politic, considerand-o chiar benefica per total…dar mai mult pt altii, marea masa de semeni oameni necunoscuti, inclusiv desigur chiar si alti gay, dar totusi nu chiar asa de obligat iminent pt mine personal !

    1. Marturisesc ca am mers atat de departe in reflectiile mele personale incercand sa ma inchipui in ipostaza de om casatorit ca am ajuns chiar sa estimez distanta ideala dintre 2 paturi separate, fiecare cu paturica si perna lui, dintr-un eventual dormitor comun matrimonial…zau, dragostea ca dragostea, dar totusi sa nu ma pui pe mine sa impart eu personal paturica mea cu o persoana total straina de mine chiar asa zi dupa zi, an dupa an…asta ar fi totusi cam mult si prea de tot ! Dar asa un eventual coleg de camera poate ar mai merge, mai ai pe cine sa intrebi ceva in caz ca nu ai inspiratie ce sa scrii pe blog sau nu stii momentan cum se zice la un cuvant important pe lb germana, de exemplu…desi ma rog ideal ar fi chiar cu dormitoare
      separate, eventual desigur fiecare si cu valetul lui personal

      1. Foarte interesant conceptul tău despre căsnicie, zici că-i inspirat din vremea când soții mai avuți (mai ales capetele încoronate) aveau camere separate, în timp ce aceia săraci nu-și puteau permite și turnau o droaie de copii. Eu aș zice că tocmai noaptea e bine să am pe cineva lângă mine, să ne cuibărim unul în celălalt și să ne simțim căldura trupurilor. Dar ce știu eu, din moment ce au trecut aproape trei decenii de când am trăit astfel?!

  7. mi-a luat ceva sa inteleg singura ca judec pe ceilalti fix cand nu sunt multumita de mine.
    Da, fericirea inseamna in primul rand satisfactie proprie, acceptare proprie dar si a celorlalti.

    Mai e un factor interesant in acest “judeca pe altii”: educatia de acasa. Venim din familii si dintr-o societate in care erau intalnite replici: “celalalt a luat o nota mai mare” sau “ce zice lumea” sau “daca nu faci ce zice partidul esti scos la sedinta de partid si judecat” asa ca tendinta de a judeca pe altii…e..bine infiripata de ultimii zeci de ani.
    Pe de alta parte, atentie, deseori din acest judecat invatam. Da, uneori invatam din greselile celorlalti. Uneori.

    1. Desigur că trăim cu toții într-o societate complexă, în care suntem tentați a critica sau chiar a lăuda comportamentul celor din jurul nostru sau modul în care își trăiesc viața. E bine s-o facem moderat și discret, pentru că doar ce-i prea mult strică, în orice. Un sfat sau o aluzie nu fac rău nimănui, dacă nu se repetă și nu devine agasant.

  8. Interesant acest studiu.
    Prin natura umană oamenilor le place să se uite în ograda vecinului şi să-şi judece semenii, să facă comparaţii între ei şi-n vecii vecilor va fi la fel!
    Cred că cel mai potrivit este ca fiecare să-şi urmeze instinctul şi să facă cum l-o îndemna mintea si sufletul în limita bunului simţ şi-n spiritul legii şi să-şi asume atât eşecul cât şi reuşitele. 🙂

    1. Dacă bunul-simț ar fi la loc de cinste în societatea zilelor noastre, nici n-am mai avea nevoie de multe legi. Din păcate, nici măcar legile nu se respectă, darămite normele etice și morale.
      O zi cu soare îți doresc, Ștefania! 🙂

  9. Cica Maica Tereza ar fi spus: “Cine ii judeca prea mult pe altii, nu mai are timp sa ii iubeasca!” Eu zic ca aici nu e vorba numai de timp, ci si de inima!… 😉

Leave a Reply

