Casa de mâine ne protejează de azi

Home sweet home, e expresia pe care am vrea să o zicem cu toată convingerea, de câte ori suntem mulțumiți de tihna și confortul pe care ni-l oferă casa noastră. Pentru asta, însă, e nevoie să fim prevăzători, în primul rând la cumpărarea locuinței, iar apoi la îmbunătățirile pe care e necesar să le aducem. Una dintre condițiile cele mai importante în tranzacțiile imobiliare este, astăzi, existența unui certificat energetic, indispensabil pentru a-i cunoaște performanța energetică. Fără acest certificat, contractele de vânzare-cumpărare pot fi nule dacă sunt atacate în justiție.

logo_AvizezUn apartament cald, la propriu și la figurat. Este locuința pe care o propun spre cumpărare celor interesați. Iar afirmația de mai sus are acoperire în certificatul energetic eliberat de auditorii companiei Enermed Impex SRL București, care au o experiență recunoscută în acest domeniu. Valabilitatea actului este de 10 ani, iar al meu a fost eliberat de curând. Modificări majore nu am mai făcut de atunci, fiindcă nu a fost nevoie. Apartamentul de două camere e atât de bine izolat termic încât practic nu există nicio pierdere a căldurii în anotimpul rece. Chiar și furnizorul de gaze s-a mirat de ce mi-e consumul atât de mic, raportat la alte blocuri din zonă. A crezut că-i defect contorul și doar după ce l-am invitat în locuință s-a convins cât de cald este, deși nici măcar nu dădusem drumul centralei!

Bloc nereabilitat - termografieBloc reabilitat - termografie

Iată, în captura de mai sus, cum arată imaginea termografică a unui bloc nereabilitat termic (stânga), față de cea a unui bloc la care reabilitarea a fost făcută (dreapta). Câtă risipă de căldură se face în primul caz și ce economie rezultă în cel de-al doilea! E vorba de mulți bani economisiți și câștigul unui confort esențial pentru locatari. Albastru arată și blocul meu atunci când e verificat din acest punct de vedere de către un auditor energetic, iar asta se traduce prin căldură iarna și răcoare vara. Vă veți convinge în momentul în care-l veți vizita și veți simți atmosfera benefică cu care vă înconjoară.

Nicăieri nu-i ca acasă, iar pentru a ne simți mereu așa, e bine să fim chibzuiți atunci când ne cumpărăm o locuință. Ea trebuie să corespundă nu numai estetic, ci și din punct de vedere al economiei sau al legilor în vigoare. Altfel, riscăm să ne îmbolnăvim psihic, fizic sau chiar să pierdem dreptul de proprietar. Și ce poate fi mai rău decât atunci când locul unde ar trebui să te simți bine, devine un spațiu neprimitor sau chiar indezirabil?

Acest articol participă la competiția Spring SuperBlog 2015

27 thoughts on “Casa de mâine ne protejează de azi

  1. Asa e, Petru!🙂 Iar finalul articolului tau ma duce cu gandul la planeta noastra, nu mai departe de zonele care ar trebui sa fie verzi, dar sunt inabusite de gunoaie. Sau mai departe, caci si cele albastre sunt acoperite de gunoaie. Niciun loc de pe planeta nu trebuie sa fie “indezirabil” sau “neprimitor”.

    1. Așa cum familia e celula de bază a societății, și casa fiecăruia ar trebui să fie elementul de bază a planetei, care, prin felul în care e îngrijită și exploatată, să contribuie la ecologizarea Pământului. Depinde de fiecare din noi.

  2. Petru , ai sa razi de mine , dar dupa ce termin cu creditele actuale , daca banca imi mai da bani imprumut , vreau sa cumpar o casuta de chirpici , cu teren imprejur , sa o reconditionez si sa ma mut acolo.

    1. Nu râd deloc, Ana. Am mai auzit și la alții astfel de dorințe latente, și nici eu nu m-aș da în lături de la o astfel de schimbare. Numai să-mi găsesc un partener, că altfel…

    2. Si eu visez la o casuta eco, fie chiar un barlog in pamant captusit cu camere de masina. Am vazut multe modele de locuinte eco pe internet si ma tenteaza.🙂 Sunt si in Romania cateva. Chiar daca e doar un vis, stiu ca altii il vor infaptui in locul meu si sunt fericita. Mama mai locuieste inca intr-o casa din chirpici, dar e fara fundatie. Asta ii da o durata de viata de 50 de ani casei. Cel mult 70… i-a cam depasit… asta e. Un perete gros din chirpici inseamna material 100% natural, izolant foarte bun. Te simti ca in mijlocul naturii.🙂

      1. Intradevar, o casa de chirpici e altceva…desi trebuie intretinuta cu grija. Am locuit in chirpica si m-as reintoarce la o astfel de casa oricand.

  3. Si la noi s-a facut reabilitarea blocului. Si cu toate acestea, iarna de iarna avem o caldura excesiva, data de RADET, bineinteles, ca sa nu piarda bani. Locatarii nu au vrut sa punem repartitoare, ca am fi platit intretinerea la fel sau chiar mai mult, stand si in frig…asa cum se intampla in foarte multe blocuri din Bucuresti. In casa mea nu poti tine mana pe calorifer, de fierbinti ce sunt. E atat de cald ca tot timpul stau cu ferestrele larg deschise si uite cum arunc banii de caldura pe geam! Am vorbit la administratie sa mai inchida caldura sau sa o diminueze. Si mi s-a raspuns mereu ca sunt unii care, cu toata caldura, le tremura nadragii pe ei in casa si vor caldura multa. In timp ce noi si multi altii, murim de cald si traim cu ferestele deschise sau batante, (cand a viscolit). Eu am stat toata iarna asa…zi si noapte! Si acum cand scriu, afara este destul de cald dar in casa caloriferele duduie de caldura si fereastra este deschisa. In toata casa am geamurile larg deschise. Asta e! Treaba romaneasca!!!😦
    In alta ordine de idei, mult succes mai departe, Petru si un we cat mai reusit!

    1. Chiar că e o risipă strigătoare la cer să trebuiască să deschizi ferestrele pentru a reduce din temperatura excesivă dată de RADET. Asta îmi amintește de sfârșitul anilor ’70, când centralele din orașe înfierbântau la maxim caloriferele din fontă, obligând locatarii să aerisească încontinuu. Dar atunci, încălzirea era foarte ieftină.😉
      Mulțumesc apăsat pentru urări, Ileana!🙂

    2. Explicatia nu sta in picioare… in alte blocuri cum se poate?? Are unul friguros pila la cei de acolo? N-as putea sta acolo… m-as muta! Sau sa se mute ala friguros la casuta, sa-si faca 30 de grade daca pofteste… Cine are nevoie de mai multa caldura sa-si puna ceva de incalzit suplimentar, nu sa oblige pe altii la asa ceva. Peste 22 de grade nici nu e sanatos… mai ales la copii. Unii adulti s-au obisnuit asa, dar ar trebui sa aplice metoda zisa de mine mai sus.

  4. Certificatul energetic nu e rau sa fie
    Dar fara CERTIFICAT de INTABULARE ar fi o mare prostie
    Sa-ti cumperi CASA chiar si-n a ta vie
    Daramite-n FERENTARII lui Vanghelie ! 😦
    Week-end placut , Petru ! 🙂
    Aliosa.

    1. După cum se vede din imaginile prezentate la TV, în Ferentarii lui Vanghelie sunt mulți locatari care n-au nici certificat de naștere sau buletin.😦
      Numai gânduri bune, Sandule!🙂

      1. Asa este , ai dreptate ! 😦
        Ca locatarii din Ferentarii lui Vanghelie
        NU au nici CERTIFICAT de nastere sau BULETIN ( C.I )
        este vinovat ” sistemul ticalosit ” instaurat dupa 1990
        chiar de ei, cei care acum
        TREMURA de FRICA
        ca DNA-i RIDICA !!! 🙂 🙂 🙂
        Un sfarsit de saptamana frumos ca videoclipul de mai jos !🙂

        Cu prietenie, Petru ! 🙂

      2. Muzica oferită de tine mi-a îmbunătățit dimineața pestriță, dominată de ploaie insistentă care a căzut toată noaptea.
        Mulțumesc cu multă căldură, bunule prieten!🙂

  5. Reabilitarea locuinţelor nu mai este demult un “moft”, ci o necesitate! Când edilii au alte “proiecte” prioritare, oamenii o fac aşa cum pot şi ce ne mai mirăm când vedem nişte blocuri pestriţe, în zeci de culori! Sunt pe la noi unele… de tot râsul!🙂

    1. Îmi vin în minte, grație celor spuse de tine, o mulțime de astfel de proiecte prin care s-au cheltuit sume enorme pentru edificii inutile. De aceea ne mirăm astăzi, când mai vedem câte un primar care chiar face ceea ce ar trebui să facă fiecare.

  6. Blocul meu este reabilitat termic din 2010. Primaria Satu Mare a lansat concursul “Bloc curat, bloc premiat” si pentru ca noi vecinii ne intelegem foarte bine ne-am hotarat sa-l inscriem. Timp de 8 luni am avut comisii care veneau odata pe luna sa vada evilutia ingrijirii lui si in final am castigat. Premiul consta in reabilitarea intregului bloc. Nu doar ca s-au reabilitat peretii dar s-au pus geamuri termopan la toate apartamentele, la casa scarilor, la beciuri si usile de la intrare toate sunt de termopan. Factura mea la gaze a venit cu minus in ultima luna
    In orasul nostru incalzirea nu mai este centralizata. Toate familiile su incalzire proprie. Daca nu s-ar estima consumul la gaze as plati lunar sume mici. Din pacate facurile cu un consum estimat sunt detul de mari asa ca intru pe vara si cu 600 de lei platit in avans. O zi buna!

    1. Reabilitare termica inseamna musai si schimbarea geamurilor si usilor. Se pierde foarte multa caldura pe acolo. Eu stau la casa si ne-am izolat in cateva camere si podeaua. Deasemeni si tavanul neizolat permite risipirea caldurii. Conteaza foarte mult si astea.🙂

  7. Trebuie să recunoști că faci parte din categoria locatarilor norocoși, dar prin efortul lor. Sper că aveți și certificatul energetic eliberat de auditorul energetic, pentru a elimina orice risc.
    Săru-mâna și căldură cât mai mare pe toate planurile!😉

    1. Nu, ca n-am avut ocazia. Dar ma gandesc la niste explicatii, caci presupun ca nu ai vazut. Acolo s-a gandit din timp la asa ceva. O data ca au inceput izolarea peretilor cu multe zeci de ani inaintea noastra. Deci de mult timp se construieste cu izolatie cu tot. Apoi acolo se aplica si alte metode, mai ales ca de regula isi permit. E suficient sa zidesti cu materiale termoizolante sau pereti de o anumita grosime.🙂 Deci nu metoda in sine din Romania nu e buna, ci trebuie sa ne adaptam la realitatile noastre.🙂

Leave a Reply

