Soda caustică în mâncare – E524

„Acum câteva zile eram la bucătăria firmei și sporovăiam cu femeia de serviciu care ne povestea că, în trecut, a lucrat la o fabrică de sticksuri și covrigei. Zicea femeia că înainte de-a fi băgați la cuptor, se toarnă peste ei sodă caustică. Ca să fiu cinstit, mi s-a părut absolut idioată istoria și i-am replicat că nu pot să cred așa ceva, că probabil se înșală. Ea a insistat precizând că treaba ei era să dizolve praful de sodă în apă, dar atunci când se stropea pe mâini, se irita rău pentru că era foarte acidă. În timp ce discutam, a apărut un coleg care a zis că știe de mult de asta fiindcă un amic lucrează la o fabrică mare de panificație și i-a povestit că se pune sodă pe covrigei și sticksuri. Am plecat acasă destul de confuzat și am luat în drum o punguță de sticksuri. Pe lista de ingrediente erau lucrurile banale, cum e făina, apa, sarea, dar și câteva E-uri. Ca să mă lămuresc le-am căutat pe net și am descoperit cu uimire că unul dintre ele, mai exact E524, chiar asta este în realitate: …soda caustică!!!

Deci în mod oficial, producătorii de sticksuri și covrigei recunosc cu onestitate că toarnă sodă pe produse.

Sunt E-uri inofensive, unele foarte periculoase și cele mai multe despre care nu se știe exact cât de periculoase. Mai departe, m-am întrebat pentru ce naiba e nevoie să se pună tocmai sodă pe covrigei și am căutat pe net. Am găsit multe informații și se pare că e un subiect cunoscut de mult timp. Explicația este că soda face ca la coacere să se formeze un strat caramelizat și crocant. Deci, ca să fie crocant, se pune sodă, care dă și un gust anume, ușor de recunoscut, și chiar un miros specific”.

„Cică, secretul cojii maronii, lucioase și ușor înțepătoare la gust, care se desprinde ușor de pe pretzelsul bavarez, este scufundarea acestora într-o baie de sodă caustică înainte de a fi băgați la cuptor! Ca fapt divers, majoritatea sticksurilor pe care le mâncați au trecut și ele printr-o baie de sodă caustică (puteți testa asta cu vârful limbii pe un stick, unde veți simți un gust ușor chimic și înțepător, de săpun sau detergent). Evident, este vorba despre o concentrație de doar 3% (30g/2 linguri de sodă la 1L de apă), iar rolul acestei băi bazice (după cum am învățat noi la chimie) este de a reduce aciditatea de la suprafața covrigului, permițând amidonului din cocă să se transforme în zahăr, care se va carameliza frumos și elegant.

Mai vă vine să mâncați, după ce ați aflat toate acestea?

Sursa: e-mail

 

27 thoughts on “Soda caustică în mâncare – E524

  1. Buna ziua Petru! Sincer nu mananc asa ceva, dar nu pot spune ca nu am mancat deloc in trecut. Insa de azi nu voi mai manca niciodata!
    O zi frumoasa cu bucurii!

  2. Am mare noroc ca eu nu mananc , nu am mancat asa ceva. Cand am putut si am avut voie mi-am preparat ceva de genul covrigeilor in casa. Acum nu mai fac pt. ca sotul are diabet si ma rezum la legume si carne slaba, peste (sincera sa fiu nu mai am incredere in nimic ce gasesc in comert dar asta este, nu as fi sacrificat animale nici daca le-as fi crescut eu)Paine mananc f.f. putina doar cand merg la rude in Ardeal mai mananc ca mi-a fost dor si pofta 😀 Multumesc pentru interesanta si utila postare ❗

    1. Nici eu nu am încredere în produsele de panificație și patiserie din comerț, iar când cumpăr pâine, caut să fie fără aditivi. O pâine de casă, făcută din făină integrală, e binevenită în alimentație dacă nu exagerăm cu consumul ei, la fel ca la orice. Pe aici se găsește „pâine coaptă pe vatră” și chiar e gustoasă. Săru-mâna pentru apreciere!

  3. Interesante metode practica omul de afaceri azi. Ce daca iti arde gatul putin. Tuica nu ti-l arde?
    Eu am depus eforturi in trecut cu nebuniile astea sia cum cand am mici pofte, imi cumpar fructe.

    1. Țuica veche și bine păstrată nu te arde pe gât și nici nu-ți dai seama când „te-a prins”. 😉 Dar și în acest domeniu sunt șmecheri care bagă sodă în băutură pentru a da impresia că-i tare. 😦

  4. Chimicalele cu care sunt tratate mai ales mezelurile ne provoaca multe neplaceri pentru sanatate, marirea colesterolului a trigliceridelor etc.Sigur nu mai mananc nici stiksuri, sigur! Cele mai bune, cat se poate, sunt mancarurile si prajiturile preparate acasa.Un weekend placut iti doresc!

    1. Bine-i de cel care are timpul și priceperea să-și prepare acasă astfel de specialități. Pentru majoritatea dintre noi, mai ales tineri, cel mai la îndemână e să le cumpărăm.
      Să-ți fie zilele blânde, că pe aici plouă încontinuu! 🙂

  5. Felicitari pentru postare, prietene !
    ” Mai bine mai tarziu decat niciodata ” , spune-o vorba din batrani .
    Despre “E524” stiu de foarte mult timp ca-i daunator sanatatii si de aceea, NU am mancat niciodata sticksuri si nici copiii mei ! 😦
    Weekend placut, Petru ! 🙂
    Aliosa.

    1. Eu nu am știut până acum, dar e drept că nici nu sunt amator al acestor preparate. De acum, însă, le voi exclude complet din consum și am să-i avertizez pe cei din jurul meu.
      Să-ți fie sfârșitul de săptămână benefic și binecuvântat, Sandule! 🙂

  6. Mananc foarte rar covrigei si altele asemenea, cu crusta crocanta. De circa 6 ori pe an sau chiar mai rar. Poate de acum voi manca si mai rar. Depinde ce gasesc cand sunt la “ananghie”.
    Recomand calduros tuturor sa invete copiii cu fructe si legume in stare proaspata si nu cu mancare gatita, pe cat posibil. Ei trebuie sa invete de mici ca planeta le ofera de mancare fara efortul nostru de a procesa si a distruge componentele vietii. 🙂

    1. Fructele sunt și pentru mine principala gustare dintre mese, dar, pentru variație și pofte, mai adaug și câte o ciocolată cu lapte, napolitane, pufuleți sau înghețată. Mai rar, bineînțeles. 🙂

Leave a Reply

