Ghidul brânzeturilor

Ghidul brânzeturilor – 11 feluri de brânză pe care trebuie să le guști o dată în viață

Brânzeturile sunt parte esențială a dietei persoanelor din întreaga lume. Versatile, volubile și gustoase, ele pot juca rolul unui excelent aperitiv și totodată, pot ține locul unei gustări pe care o poți servi după masă.
Obținută prin închegarea laptelui de vacă, oaie, capră, iac sau bivol, brânza aduce un aport semnificativ de calciu și grăsime necesare bunei funcționări a organismului. Cu toate că, de cele mai multe ori, ea se realizează cu ajutorul unui cheag regăsit în stomacul vitelor, există și anumite tipuri de brânză obținute prin aportul oțetului, lămâii sau cynarei, o plantă erbacee de proveniență mediteraneană.
Pentru un plus de savoare, brânzeturilor li se adaugă bacterii, plante sau mirodenii, iar diferitele soiuri existente pe piață sunt rezultatul combinării unor astfel de organisme unicelulare de natură vegetală sau mucegaiuri, precum și ale unor modalități de procesare distincte.
Clasificarea brânzeturilor
.
Brânzeturile pot fi clasificate în funcție de laptele folosit în obținerea lor, a consistenței, procesului de fabricație, conținutului de grăsimi sau întrebuințării în bucătărie.
În funcție de laptele folosit, avem brânză din lapte de vacă (Mozzarella, Parmezan, Provolone, Mascarpone, Brie, Leerammer, Gouda), brânză din lapte de oaie (Roquefort, Pecorino, Nasal), brânză din lapte de capră (Feta, Montrachet, Chevre, Caprino), brânză din lapte de bivoliță, iapă, cămilă sau iac.
În funcție de consistență, brânzeturile pot fi moi (Mascarpone, Urda), semi-tari (Brie, Roquefort, Emmenthaler) și tari (Parmezan, Pecorino Romano).
După procesul de obținere, întâlnim brânzeturi cu mucegai în exterior (Brie), brânzeturi cu mucegai în interior (Roquefort), brânzeturi frământate (Brânza de burduf), opărite (Mozzarella) și în saramură (Feta).
În funcție de conținutul în grăsime, brânza este slabă (Ricotta, Cottage), semigrasă (Mozzarella, Halloumi), grasă (Feta, Brie) și foarte grasă (Mascarpone).
Nu în ultimul rând, după modul în care te poți folosi în bucătărie de ele, brânzeturile pot fi de tip cheddar, adică ușor de topit și folosite, cu precădere, la gratinat. De cealaltă parte, cele de tip elvețian sunt caracterizate de un gust puternic și sunt ușor de feliat, pe când cele de tip parmezan sunt tari și numai bune de dat prin răzătoare. Brânza cu mucegai albastru este sfărâmicioasă, poate fi folosită în prepararea sosurilor și are o aromă puternică, iar cea de tip ricotta este ideală pentru deserturi, textura ei moale și gustul fin permițându-i să fie preparată în rețete dulci.
Cu un grad ridicat de popularitate în rândul gurmanzilor, cremele de brânză sunt tartinabile și ușor de inclus în orice preparat, iar brânzeturile de tip mozzarella ocupă locul fruntaș în topul preferințelor și sunt folosite pentru prepararea rețetelor de pizza.
Cu o asemenea varietate largă însă, decizia de a gusta cel puțin o dată un anumit soi de brânză se poate transforma într-o adevărată provocare. Tocmai de aceea, ne-am gândit să întocmim un top al celor mai interesante tipuri de brânzeturi și să te lăsăm să-ți alegi preferata.
.
1. Asagio
Este o brânză semi-tare, din lapte de vacă, apărută pe platoul provinciei Vicenza. Preparată inițial din lapte de oaie, localnicii îi păstrează încă numele vechi, pegorin, termen asociat cu italienescul pecora (oaie).
Există două varietăți ale acestui tip:
brânza proaspătă sau Asagio Presato, și brânza veche (maturată) sau Asagio d’Allevo. Cea dintâi are coaja albă, multe găuri la interior și amintește, la gust, de laptele de vacă.
Cea de-a doua are o culoare aurie, multe găuri mici, un gust ușor picant, care aduce a drojdie și fructe uscate.
 .
2. Brie
Este o brânză moale, acoperită cu mucegai alb, a cărei denumire provine de la provincia franceză Brie.
Cu o aromă fină de fructe, este numai bună pentru sosuri și fondue și merge extrem de bine cu legume și carne. Mare atenție în momentul achiziționării unui astfel de soi, deoarece dacă la atingere crusta de mucegai se crapă, înseamnă că aceasta este învechită. Mai mult, dacă are o coajă maronie și lipicioasă, ea a expirat.
 .
3. Camembert
Brânza fermentată, moale, grasă, preparată din lapte de vacă, camembert conține multe substanțe nutritive și este bogată în proteine și vitamine.
Ea se servește întotdeauna tăiată felii sau în triunghiuri și poate fi consumată în orice perioadă a anului alături de un Merlot, Pinot Noir sau Fetească Neagră.
 .
4. Cheddar
De proveniență englezească, acest soi se prepară cu ajutorul laptelui de vacă și are o textură uscată. Aroma ei amintește de gustul nucilor, iar culorile variază de la sidefiu și până la un galben intens, în funcție de sezon și de hrana asimilată de animale.
 .
5. Emmenthaler
Asociată cu brânzeturile tipic elvețiene, Emmenthaler este recunoscută pentru găurile de mărime semnificativă întîlnite pe suprafața sa.
Cu un gust dulceag și o aromă ușor picantă, sesizabilă abia la finalul degustării, ea este adesea gratinată sau folosită în prepararea fondue.
 .
6. Feta
Se prepară din lapte de capră sau oaie și este unul dintre alimentele ale căror reglementări europene sunt extrem de importante.
Pe teritoriul țărilor Uniunii se numește feta doar acea brânză care provine din centrul greciei sau din zona Lesbosului și care conține cel puțin 70% lapte.
Are gust cremos și poate fi combinată cu fructe.
 .
7. Gouda
Brânza Gouda se produce în Olanda, iar aroma ei variază în funcție de o mulțime de aspecte. De la un gust blând și cremos și până la unul puternic, extrem de intens, acest soi poate fi gratinat dacă este proaspăt sau utilizat pentru asezonarea salatelor dacă e puțin mai vechi.
.
8. Mascarpone
Este o brânză italiană extrem de grasă și cremoasă, cunoscută, mai ales, ca ingredient principal în prepararea prăjiturii Tiramisu. Are o culoare asemănătoare cu cea a fildeșului și o textură fină, ca de budincă.
Gustul ușor parfumat și dulceag îl transformă într-un adevărat regal.
 .
9. Mozzarella
Este brânza care se prepara, inițial, din lapte de bivoliță.
Albă, apoasă și elastică, Mozzarella se întinde în fire și este cel mai comun utilizată în rețetele de pizza.
Alte alimente care pot fi servite cu brânza italiană sunt prosciutto crudo, salatele de paste sau roșiile stropite cu ulei de măsline și preparate cu busuioc.
 .
10.Parmezan
Este o brânză tare, cu o consistență granuloasă, a cărei suprafață lucioasă are o culoare auriu-maronie.
Parmiggioano Reggiano este marcă înregistrată și reprezintă baza celor mai multe mâncăruri din paste.
.
11. Roquefort
Obținută din lapte de oaie și având în componență mucegai albastru, Roquefort se maturizează încet în peșterile ventilate natural, cu temperaturi constante atât iarna, cât și vara.
Pentru tăierea ei a fost inventat un cuțit numit la roquefortaise.
Se servește ca atare sau alături de nuci și miere.
 .

42 thoughts on “Ghidul brânzeturilor

    1. Nici eu nu cred că am gustat cu bună știință vreuna din brânzeturile de mai sus, mai ales că n-am ieșit din țară și nici nu trăiesc într-un oraș mare. Pentru mine, așadar, rămân doar niște curiozități.

  1. Absolut de acord cu fosile. Am avut în câteva rânduri șansa să ajung prin Franța. Iar într-una din dăți chiar am zăbovit destul de multișor pe-acolo. Suficient cât, după ce bifasem atracțiile clasice ale localității, să intru și prin piața agroalimentară. Ți se face părul creț și alta nu. Zeci și zeci de sortimente de brânză. Multe rău, nu așa… Unele erau, hai să le zic, interesante. Altele, de-a dreptul câh. Dar, deh, gusturi și gusturi. La noi însă chiar se face brânză bună. Că avem și noi faliții noștri care adaugă soia – de exemplu, asta-i altă poveste.

    1. Să înțeleg că nu te atrage mucegaiul nobil și învechirea care-i dă valoare brânzei apreciate. Poate că lumea preferă astfel de sortimente doar din snobism, și nu că ar fi din cele mai bune la gust sau sănătoase în alimentație. La fel cum face în cazul trufelor, care se găsesc atât de rar și sunt atât de scumpe.

      1. Drumul până la Constanța și returul din Veneția. Fiindcă altfel, te rog să mă crezi că pe navă ai asigurate absolut toate condițiile. Nu știu dacă ai observat în text dar eu am specificat că numărul pasagerilor și cel al personalului care îi deservește e în proporții sensibil egale. La 2000 de pasageri pe navă sunt și 2000 de membri ai echipajului a căror unic job este acela de a avea grijă ca aceștia să se simtă cât mai bine. inclusiv un însoțitor pe toată perioada croazierei dacă starea de sănătate impune prezența unuia.

      2. După cum ți-am spus într-un comentariu anterior, m-ai convins și chiar mă gândesc să fac o croazieră pe mare, îmbarcat pe un astfel de vas. Nu știu cum e acuma cu „răul de mare”, dar sunt gata să-l înfrunt, că doar nu a omorât pe nimeni.

    1. Nici în Maramu’ nu stăm rău la acest capitol. Eu las brânza de capră să mucegăiască în pungă vreo săptămână, și doar după aceea o mănânc. E metoda mea originală și ieftină!😉

  2. jos palaria pentru toti antevorbitorii mei! au toti dreptate. mai ales ca daca lasi vreo 3 saptamani afara niste telemea grasa de-a noastra, se face un fel de brie/Roquefort. si apoi, doar parlitii aia de italieni o dau lunga la pizza si paste cu moatareala aia sau cum ii zice, si cu parmezanul, in loc sa puna niste cascaval dalia si o branza de burduf…
    si oricum pizza e o paine cu chestii de care ai uitat prin frigider…

    1. Bag de seamă că ăsta-i un ghid pentru cei fițoși, fiindcă ai dreptate când spui că adevărata brânză e cea de la stânele noastre. Proaspătă și făcută manual, nu cu aparate și adaosuri. Doar că nu-i promovată suficient și, ca atare, lumea nu știe decât când o gustă la fața locului.

      1. pai cum ar fi o mamaliga cu camembert si cu ceapa?!

        ca sa nu mai zic ca somon cu mascarpone e o prostie. poti foarte bine sa iei niste macrou afumat din piata, si bagi pe repede-imprejur mixerul intr-o cutie de fagaras si aia e!

  3. Cel mai apetisant articol ! Eu sunt foarte pofticioasa, mai ales ca o parte din branzeturi le-am gustat, intr- perioada de glorie a vietii mele. Acum am ramas cu poftele ! Dar si ale noastre sunt excelente, nu sunt de lasat. Bun articol ! Iti spun un secret, Petrica ? Dar sa nu mai spui la nimeni, ok ? Cand aveam vreo 24 ani, ( adica acum vreo 30 de ani in urma ) am fost invitata cu fostul sot undeva unde ni s-au servit si cateva feluri de branzeturi, iar cand am vazut branza cu mucigai, m-am mirat si am refuzat sa mananc. M-a luat sotul afara, am stat de vb si mi-a explicat ca este o ” delicatesa ”si sa nu ma fac de rusine, sa mananc, hahahaaaaaaaaaaaaa ! Pe urma nu ma mai puteam opri….

    1. Dacă ai o sursă bună de aprovizionare, e bine să profiți de ea, fiindcă e nevoie de pricepere și dăruire pentru a face o brânză bună. Să-ți fie ziua desăvârșită, draga mea prietenă!🙂

  4. Ele sunt bune, nu spun “nu”, dar eu raman pe plaiurile mioritice cand vine vorba de capitolul “branzeturi”. Raman la urda mancata cu rosii in miezul verii. Raman de acel gen de cas de vaca pe care atunci cand torni mamaliga fierbinte are textura unui cascaval. Ahhh! Si nu voi uita niciodata cum scartaie casul proaspat printre dinti. De ce sa nu profitam de ce ne apartine?🙂

  5. Salut Petru !
    Am mancat pe saturate
    Sortimentele la nr.crt 1,6,8,9,10 insirate
    Dar cel mai mult si mai mult
    CASUL de oaie mi-a placut !!! 🙂 🙂 🙂
    Weekend placut iti doresc
    Si pe blogu-mi te poftesc
    Sa-ti dai cu parerea despre MRU
    Cel ce ” Mostenirea GOJDU ” dadu
    Si de rusine ROMANIA facu…………………..
    Aliosa.

  6. De data asta ți-am luat-o înainte și mi-am spus chiar și părerea, după ce am citit articolul tău.🙂
    Mă bucur că ți-au plăcut sortimentele de brânză și îți recomand un vin roșu după ele!😉

  7. Acesta-i un ghid incomplet atata vreme cat lipsesc branzeturile noastre care fara sa fiu lipsita de modestie, bate multe branzeturi din cele prezentate. Cat priveste branzeturile cu mucegai nu-mi plac. Eu prefer casurile, telemeaua proaspata si branza de burduf. Nu am baut niciodata lapte de iapa care se spune ca este cel mai scump dar si cel mai bogat in tot ce trebuie unui organism, pe langa ca nu stiu sa fi auzit ca exista facuta branza din acest lapte. Daca ne amintim de Cleopatra care se scalda in acest lapte si cat era de proaspata si frumoasa desi trecusera ceva anisori peste ea cred ca are cele mai cele calitati 😀

    Suntem in prag de weekend. Desi se vede cam peste tot pregatire de ploaie va doresc o zi buna si cu realizari. ❤

    1. E adevărat că-i un ghid al brânzeturilor mai renumite, iar gusturile diferă de la om la om, ca să nu mai zic de zone sau țări. Dacă am știi și noi să promovăm produsele noastre, poate că ar ajunge și ele în topul mondial. Că-s bune și sănătoase, nu mai încape vorbă.
      Deocamdată a apărut soarele și cerul e senin pe aici, ceea ce vă doresc și dvs. !🙂

  8. Ha, ha! Ce temă…. “mioritică” şi tare apetisantă. Sunt un mare amator de brânzeturi şi recunosc că am încercat din tot ce am avut ocazia să încerc. Aşa am descoperit că îmi place mult brânza cu mucegai.Dar, la o adică, o bucată de telemea veche de la ciobanii din zona Sibiului… e mai tare decât oricare alta. Cum ziceai mai sus: cu mămăligă, ceapă şi slănină… arunci cu căciula în nori!🙂
    Numai bine şi weekend frumos, dragă Petru!

    PS: În seara asta exact aşa am mâncat!😀

    1. M-am convins deja că avem cam aceleași gusturi, doar variațiile pe care le dau zonele în care trăim ne mai deosebesc meniurile. Tu găsești brânză din părțile Sibiului, iar eu de la caprele mătușii sau oile moroșenilor. Eu o stropesc cu pălincă, tu cu rachiu.😀
      Mă bucur că ți-am dat o idee la cină.
      Salutări prietenești, dragă Alex!🙂

  9. Si eu sunt soricel fan ff mare de branza si de fapt sunt si fan si de toate lactatele fermentate, iaurt, si smantana, lapte batut, etc. Doar laptele dulce nu-mi place decat daca e super prelucrat in orez si gris cu lapte ! Si eu am fost putin dezamagit ca nu au fost prezentate mai multe feluri de branzeturi, ca mie imi plac si urda, si casul, si telemeaua, si cascavalul de toate felurile, si de toate brandurile, si cu gauri si fara gauri, si mai moale si mai tare ! Insa desigur exista poate minim 10 feluri de branzeturi pe fiecare mica regiune de numai cativa zeci de km patrati de peste tot din lume de pe unde pot locui oite si caprite si vacute si chiar si iepe si bivolite si magarite ! Si toate cu numele lor, in sute si chiar mii de limbi si chiar si dialecte locale asa ca desigur ca nu m-am suparat asa de tare. Adica desigur ca ar trebui scrisa o intreaga enciclopedie numai cu branzeturile din Romania, insa eu as fi curios sa rasfoiesc si enciclopedii din RP Chineza sau din Mongolia, Africa, America de Sud, de oriunde ! Plus sa si gust din toate daca as avea ocazia ! Doar ca totusi am auzit ca in popor se zice ca branza e pe bani, asa ca stiu ca nu voi apuca sa gust eu chiar din toate ! Insa imi pare bine ca stiu de ele ca exista !

    1. Nici mie nu-mi plac ff tare branzeturile ff intens mucegaite sau chiar si cele super intens afumate, sau cu gust ff pronuntat de nuca, insa asa ca sa gust stiu ca sunt si ele bune, ca o doctorie care poate nu ne place insa stim ca totusi ne ajuta, doar ca nu trebuie sa ne hranim numai cu doctorii, ele fiind numai pt ocazii speciale !

      1. Vreau nu vreau, trebuie să mănânc și brânză mucegăită, mai ales că primesc câte o bucată mai mare de caș și nu apuc să-l consum la timp. Știu că nu-i mucegai nobil, dar tot sănătos e și nu afectează gustul produsului. Cât despre o enciclopedie a brânzeturilor, aș fi și eu tare curios, dar să am și posibilitatea să gust din fiecare câte puțin.😉

Leave a Reply

