Timpul omenirii se schimbă din 30 iunie

Omenirea va primi o secundă în plus, pe 30 iunie, care va fi adăugată în dispozitivele care măsoară timpul universal, pentru a compensa încetinirea vitezei de rotație a Terrei în jurul propriei axe, informează site-ul lepoint.fr.

7460770-orig

Întrucât Terra are nevoie de o secundă în plus față de anul 2008 pentru a efectua o rotație completă, acea secundă suplimentară va trebui să fie adăugată în dispozitivele de măsurare a timpului. Astfel, pe 30 iunie, la ora 23.59 de minute și 59 de secunde, omenirea va primi o secundă suplimentară.

Nu va fi însă pentru prima dată când acest lucru se va petrece. Din 1972, oamenii au primit 24 de astfel de secunde-bonus. Cele mai recente au fost adăugate timpului universal în 2005 și în 2008.

Aceasta este o consecință a încetinirii rotației Terrei sub efectul disipării energiei terestre prin intermediul mareelor. Or, începând din 1967, timpul universal, cel afișat de ceasuri și computere, nu mai este conectat la rotația terestră și la astre, ci este calculat în funcție de radiațiile izotopului de cesiu 133.

Dintr-o dată, a apărut astfel o diferență între timpul universal și rotația terestră. Întrucât încetinirea rotației Terrei în jurul propriei axe este de o secundă, față de anul 2008, acea secundă va trebui adăugată dispozitivelor care afișează ora exactă. Dacă această corecție nu ar fi realizată din când în când, atunci ziua și noaptea vor ajunge să fie „inversate” (din punct de vedere orar) peste 6.000 de ani.

Serviciul internațional de monitorizare a rotației terestre și a sistemelor de referință – IERS -, amenajat la Observatorul din Paris, în cadrul SYRTE (Sisteme de Referință Timp Spațiu), reprezintă organismul responsabil cu previzionarea și anunțarea acestor secunde intercalate. Totuși, luarea în calcul a secundelor suplimentare nu a fost pe deplin rezolvată și standardizată de sistemele informatice, din cauza imposibilității de a prevedea apariția lor.

 

35 thoughts on “Timpul omenirii se schimbă din 30 iunie

  1. Initial ne raportam la miscarile planetelor, dar am vrut sa fim mai exacti si acum cica avem o problema cu standardizarea sistemelor informatice. Ne-am facut-o singuri. Secunda era o fractiune din timpul necesar Pamantului sa faca o rotatie completa. De fapt secunda e mai… mare.

    1. Secundă cu secundă, adăugată din când în când, ne fură din anii pe care-i adăugăm la vârstă, aceștia devenind mai lungi. Încă e bine, dar când Pământul se va „lenevi” de tot, o să avem mari probleme cu timpul. Peste vreo câteva milioane de ani. 😉

      1. Intr-o viata de om sunt cel mult 30 de secunde adaugate. Nu conteaza. Dar cand va veti fixa ceasul dupa radio, sa stiti ca “umblati” la ceas. 😉
        Parerea mea e ca “timpul nu exista”. Existam doar noi, atata cat ne e dat sa traim.

  2. Ha, ha! Deci nu ne mai obosim să potrivim ceasul după “noua oră”! Chiar mă gândeam, la miile de generaţii care au trăit fără să aibă ceasuri, tv, radio sau internet. Şi cred că preţuiau mai bine fiecare clipă a vieţii şi fără să ştie atâtea lucruri interesante şi atât de ştiinţifice.
    Îmi place tare mult ceasornicul din imagine. O frumuseţe de bijuterie. Cu atâtea ceasuri electronice în casă, mi-e dor de ceasul din copilărie, care ticăia frumos pe masă şi a cărui “muzică” o ascultam cu drag de fiecare dată. Când o să merg pe la părinţi, o să-l caut şi să-l repar.
    O zi minunată, dragă Petru! 🙂

    1. Și eu sunt pasionat de ceasuri, și multe am avut de-a lungul vieții. Cel mai mult m-a ținut primul, o Pobedă pe care mi l-a cumpărat tata la absolvirea clasei a VIII-a. Încă visez la un ceas de marcă, scump dar trainic.
      Să-ți fie rodnică săptămâna, dragă Alex! 🙂

      1. Da? Eşti pasionat de ceasuri? Uite că mai avem un punct în comun. Când vreau să mă relaxez, mă uit pe site-uri cu ceasuri. Mai ales din cele vechi, care au aşa, un parfum din alte vremuri… Ştii ce mi-am cumpărat săptămâna trecută de pe net? Un ceas Raketa de vreo 30 de ani vechime, care arată tare bine şi merge grozav. Îmi era dor de un ceas mecanic, clasic.
        Cât despre ceas de marcă, am un coleg care are un ceas Atlantic de… 40 de ani, de când era elev la liceu. Merge…. brici! Chiar mi-ar plăcea unul ca acela.
        Mai vorbim despre acest subiect! 🙂

      2. Am auzit în tinerețe de ceasurile Atlantic, dar n-am reușit să văd vreunul veritabil. Acum sunt renumite Rolex-urile, dar și Seiko e foarte apreciat. Doar că, pentru ele e nevoie de o sumă pe măsura prestigiului și performanțelor. Cred că voi scrie un articol pe tema asta, pentru a mă documenta mai bine cu această ocazie. 🙂

    1. Dar dacă o să primim prea multe secunde, vom avea anii prea lungi și, implicit, vor fi mai puțini. Bucuria femeilor! 😉 Să ai parte doar de secunde minunate, dragă Gabi! 🙂

  3. Vrem nu vrem…ora trece, iar noi cand ne fixam ceasul… 😉
    Timpul, din punctul meu de vedere trece foarte repede acum fata de …trecut 🙂
    O seara frumoasa Petru!

    1. Cred că-i firesc să simțim cum timpul e mai nemilos, față de atunci când eram adolescenți și nerăbdători în toate. Doar de aia n-am perceput eu secunda primită. 😉
      Să-ți fie ziua desăvârșită, Ileana! 🙂

Leave a Reply

