De ce sunt oamenii superstițioși?

În ciuda faptului că avem creieri bine dezvoltați, că beneficiem de tehnologii complexe și că ultimele secole au înregistrat mari progrese științifice, noi continuăm să fim superstițioși.

cosar

Superstițiile par să fi urmărit specia umană de-a lungul istoriei. Antropologul Claude Levi-Strauss a notat privitor la superstiții și credința în magie că ele „sunt atât de frecvente și de răspândite încât ar trebui să ne întrebăm dacă nu cumva ne confruntăm cu o formă permanentă și universală de gândire”. Chiar și în lumea modernă, superstițiile își pun amprenta pe viața cotidiană.

La baza superstițiilor este lipsa de control, susține Stuart Vyse, profesor de psihologie la Connecticut College și autor al cărții „Beliving in Magic: The Psychology of Superstition”. „În general, scopul este de a obține mai mult control. Când ceva important este în joc, iar rezultatul este nesigur, atunci intervin superstițiile care ne fac să ne simțim mai încrezători”, a declarat acesta.

Superstițiile, la fel ca oamenii care cred în ele sunt diversificate. De la atleți profesioniști care realizează anumite ritualuri sau poartă unele lucruri despre care cred că le aduc noroc, până la utilizarea talismanelor străvechi, tipurile superstițiilor pot fi diferite.

„Aveam un prieten în școală care credea că dacă părțile tăiate din unghiile sale sau ale familiei lui ar ajunge pe mâinile răufăcătorilor, aceștia le-ar putea vrăji. Așa că își strângea resturile unghiilor tăiate într-un bol special, iar seara când citea le rodea și le înghițea. L-am contactat 20 de ani mai târziu, iar el a declarat că încă mai are acest obicei, dar membri familiei refuză să îi dea resturile unghiilor lor”, a declarat Vyse.

Superstițiile legate de tăiatul unghiilor par să fie destul de des întâlnite. Chiar și artistul Pablo Picasso avea obiceiul de a-și păstra suvițele de păr și resturile unghiilor. Unele superstiții par atât de extreme încât ne fac să ne întrebăm dacă nu cumva persoanele care le practică nu suferă de tulburare obsesiv-compulsivă. Însă dovezile științifice nu sunt suficiente pentru a indica o legătură între superstiții și această tulburare.

Superstițiile afectează oameni diferiți în măsuri diferite, a explicat Vyse. „Femeile tind să fie mai superstițioase. În plus, oamenii care sunt mai anxioși, deprimați sau care nu cred că dețin controlul asupra sorții lor au mai multe șanse de a fi superstițioși”, a adăugat el.

Chiar și persoanele sceptice pot cădea pradă superstițiilor. „Dacă miza este mare, iar efortul implicat este scăzut, mulți oameni raționali vor spune că nu cred în superstiții dar că nici nu vor să riște. Însă un factor și mai important este socializarea. Dacă venim dintr-o familie superstițioasă, există mai multe șanse ca și noi să fim superstițioși”.

Dar studiile arată că nu doar oamenii sunt predispuși la superstiții, ci și animalele. Într-un experiment faimos din 1948, psihologul B. F. Skinner a demonstrat că a putut condiționa porumbei astfel încât aceștia să se comporte într-un anumit fel, determinându-i să creadă că acest lucru îi va ajuta să obțină mâncare de la un aparat automat (fenomenul s-a observat chiar și în situațiile în care mâncarea apărea la intervale de timp regulate).

În ciuda bazelor lor iraționale, superstițiile pot fi de ajutor în anumite circumstanțe. „În activități care implică talent (precum golful), superstițiile legate de noroc, pot îmbunătăți performanțele. Cu toate acestea, în măsura în care credința în noroc prelungește încercările oamenilor de a juca jocuri de noroc, sau credința în puteri supranaturale încurajează apelarea la persoane care vând astfel de servicii pe internet, superstițiile pot fi dăunătoare”, a declarat Vyse.

Sursa: Business Insider

17 thoughts on “De ce sunt oamenii superstițioși?

  1. Superstitiile pot limita prin teama, actiunile si respectiv rezultatele unor activitati ulterioare, la fel cum si rugaciunea din inima, pot potenta actiunile intreprinse in obtinerea unui rezultat mult dorit. Din pacate, nici unul nici altul dintre procedee nu suntem in stare sa il ducem la bun sfarsit. Asa ca nimic nu are efect. Sunt doar vorbe. 😀

    1. „Vorbe” după care se iau o mare parte dintre oameni și care le afectează adesea deciziile. Cum ar fi partenerii, care se aleg adesea după zodii sau după ce alte superstiții sunt în zonă sau familie. De exemplu, înălțimea bărbatului, care trebuie să fie neapărat mai mare ca a femeii alese.

  2. Am scris și eu. Mult mai personal . A face o teorie din superstițiile în care credem e teribil de hazardat. Cu sau fără exemple.
    PS chestia cu porumbeii nu ține de superstiție sau nu am înțeles-o.

    1. Pe mine m-a frapat chestia cu unghiile și faptul că unii chiar le introduc în stomac. Roaderea lor proporții mai mici, din cauza stresului ori obișnuinței, am văzut și eu. Dar din cauza supersițiilor, nu!

  3. Zilele trecute, în jurul prânzului, am sunat o prietenă să o întreb diverse lucruri şi în loc de “bună”, mi-a răspuns cu “oh, draga mea, te iubeşte soacra!”. Mirată, am întrebat-o de ce a facut această afirmaţie, şi mi-a răspuns noşalant, că există o superstiţie atunci când suni o persoană şi o nimereşti în timp ce serveşte masa, înseamnă că te iubeşte soacra. O altă prietenă bună tocmai a adus pe lume o fetiţă frumoasă şi sănătoasă. Desigur că am dorit să o văd, să mă bucur de inocenţa şi puritatea unei noi vieţi. Acolo m-am lovit de o altă superstiţie, de fapt de mai multe, dar am să mă rezum doar la una dintre ele. Mama fetiţei m-a rugat ca la plecare să las în patul micuţei o aţă sau o scamă. Evident, am întrebat “de ce?” Şi răspunsul a venit: “nu ştiu, aşa mi-a zis mama!”. Sunt multe cazuri as putea continua asadar exista!O seara frumoasa iti doresc!

    1. Văd că ai multe prietene superstițioase, dar sunt sigur că nu te-ai molipsit, ci duci o viață normală, fără influențe obscure. Pe acest considerent – și nu numai – sunt convins că vei avea o duminică splendidă, și asta pentru că ți-o urez eu, dragă Gabi! 🙂

  4. Buna dimineata Petru !
    1) Pe 1 AUGUST,
    ” Inceputul Postului Adormirii Maicii Domnului ” ,
    marele ARTIST, RAPSOD POPULAR si PATRIOT ROMAN ce-ar trebui ” clonat ” 🙂 🙂 🙂
    TUDOR GHEORGHE ,

    a implinit frumoasa varsta de 70 de ani ! 🙂
    La Multi Ani MAESTRE !!! 🙂 🙂 🙂
    2) Iar ca sa fiu in tonul postarii de fata,
    cu sinceritate la intrebarea din titlu raspund :
    – OAMENII sunt SUPERSTITIOSI din lipsa de cultura ! 😦
    3) La comentariul tau cu ” paharu” ti-am raspuns pe larg acolo si-astept cu nerabdare opinia ta ! 🙂

    O DUMINICA minunata
    alaturi de-o frumoasa FATA
    cu flori de PETUNII pe masa
    si-o gustare aleasa ! 🙂
    Sandu.

    1. A început postul?! E bine că mi-ai amintit ca să nu exagerez cu carnea și nici cu alte păcate care mă caracterizează. Mulțumesc profund pentru urări și, mai ales, pentru neuitata melodie a lui Tudor Gheorghe.
      O duminică plăcută și lină ca un fulg de păpădie, Sandule! 🙂

  5. In ultima vreme am gasit o explicatie pentru superstitii. Intr-o prima parte a vietii nu am avut superstitii, dar m-am jucat cu unele care mi se pareau amuzante. Nu le-am luat in serios, dar le-am incercat, ca sa zic asa. Totdeauna le-am considerat ca niste jucarii. Le iei, te joci, apoi gata, ai terminat cu ele. Inchei un capitol. Nu-mi place sa depind de ceva.
    Care e explicatia? Psihicul omului are capacitatea de a influenta ceea ce urmeaza. Aaaproape ca sunt de acord cu “superstitiile” care zic ca iti pot influenta in bine viitorul, pentru ca ele “te pun pe pista buna”. E ca si cum la decolare un avion nu poate pleca decat de pe pista respectiva. Asa si oamenii, ei trebuie sa aiba incredere in ei. Si daca asta le lipseste sau au prea putina, se folosesc de semne care sa le dea incredere: iti iei cu tine “nu stiu ce”, pasesti cu dreptul cand pleci etc.
    Totdeauna un om convins de reusita a reusit! De aceea e bine sa luam seama la ce facem si cum facem ca sa “ne mearga bine’. Nici intr-un caz sa nu incepem ceva cu pesimism, caci e aproape sigur ca va fi un esec. Sa incepem un lucru avand incredere in el si in noi!
    Restul superstitiilor sunt doar simple amuzamente si căi de a da vina pe altceva decat pe noi insine. Sa avem incredere in noi! Sa fim atenti la cata incredere avem in noi si sa lucram la marirea increderii. 🙂

  6. În orice credință există ceva bun și e bine să știm ce și cât să alegem. La fel e și în superstiții, horoscop sau chiar religie. Cel mai rău e atunci când se ajunge la fanatism sau obsesie, semn că s-a depășit cu mult granița normalului și s-a căzut într-o extremă periculoasă.

    1. Și eu mă îndoiesc de faptul că animalele ar fi superstițioase, concluziile cercetătorilor fiind pripite în acest caz. Pe de altă parte, unii oameni compensează prin niște concepții exagerate, cum ar fi cele cu unghiile care trebuie ingurgitate.

Leave a Reply

