Cele mai geroase ierni din istoria României

Atât temperaturile înregistrate până acum, cât și episoadele cu viscol trădează mai degrabă un anotimp potolit, precizează meteorologii. În istorie, au rămas emblematice iernile din anii ’54, ’67, ’85, ’95, sau 2012.

Din 2000, iarna s-a transformat, mai spun specialiștii în meteorologie. Și tot de atunci, acest anotimp ne surprinde cu zile nefiresc de blânde și însorite, care alternează cu unele foarte reci. La fel cum e în acest an: avem parte de o iarnă atipică, după o lună decembrie destul de caldă și fără zăpadă, avem parte de un ger năpraznic ce a cuprins toată România.

De exemplu, în sud-estul țării, o iarnă are în medie trei sau cinci zile de viscol, până în 40 de litri/mp de precipitații și un strat de zăpadă de până în 10 centimetri. Meteorologii din România punctează faptul că iarna există atât o tendință de creștere a temperaturilor, cât și o creștere a numărului de zile în care avem temperaturi de peste 0 grade Celsius.

Practic, românii aproape au uitat ce înseamnă o iarnă normală și cu adevărat grea. În 1929, de pildă, țara a fost paralizată. S-au înregistrat -38,5 grade Celsius, adică de două ori mai puține față de cele anunțate zilele acestea. Marele viscol a rămas, însă, cel din 1954. Cei care l-au trăit povestesc că ninsoarea nu se mai oprea. Stratul de zăpadă a urcat până la cinci metri grosime, iar vântul a atins viteze de 126 de kilometri pe oră.

Ierni grele și lungi au urmat în ’78-’79 și ’84-’85. În 1995, spre exemplu, s-a atins un alt record, cel climatic. Stratul de zăpadă a rezistat 170 de zile. Iarnă grea a fost și în 2004-2005, la fel ca și în 2012, când locuitorii din est au fost îngropați în zăpadă.

Sursa: ”Graiul Maramureșului”

31 thoughts on “Cele mai geroase ierni din istoria României

  1. Când eram mici-mici,țin minte că tata făcea tunel prin zăpadă până la fântână și la grajd la animale. Noi mergeam la școală pe urmele făcute de tractor, și nimeni nu murea de…. prea multă zăpadă. E adevărat că nici codurile astea colorate nu se inventaseră!

  2. Despre iarna din ’29 și cea din ’54 am citit. Despre cea din ’67 mi-a povestit tatăl meu ca era atat de multa zăpada, încât mergeau oamenii înaintea trenului, ca sa facă pârtie, caci nămeții erau mai înalți decat locomotiva. Îmi amintesc de cea din ’95, cat de lunga a fost (devenise exasperant). Despre cea din 2012, însă, am amintirile cele mai vii, nu numai pentru ca e mai recenta, ci și pentru ca s-a atins un record în Roman, o temperatura de minus 28 de grade Celsius, într-o noapte în care eram la servici. Temperatura măsurată în hala era de minus 32 de grade, ceea ce nu înțeleg cum de era posibil. Dar îmi mai amintesc și de iarna 84-85, caci și aceea a fost grea, nu neapărat datorita frigului de afara, cat celui din case (apartamente) – a fost prima iarna în care s-a redus căldura la calorifere.

    1. Iernile pot să difere de la o zonă la alta a țării. Dar cea din 2012 mi-o amintesc și eu ca fiind foarte grea și geroasă. Făceam foc cu lemne și trebuia să băgăm în sobă toată ziua, iar dimineață tot în frig ne sculam. De aceea îndrăznesc să afirm că iarna asta încă-i blândă.

  3. Locuind în țara lui Moș Crăciun mi s-au schimbat ideile despre ceea ce înseamnă iarnă. Aici însă fiind cu tradiție, de fiecare dată iarna îi găsește pregătiți. Indiferent când vine sau cât stă, nu-i ia prin surprindere. 🙂

    1. Când citesc astfel de relatări, parcă aș parcurge rândurile unui basm frumos. Dar știu că-i adevărat și atunci rămân cu regretul distanței care ne desparte. Și nu mă gândesc la kilometri. 😉

  4. Las ca gerul omoara microbi 😉 Intr-adevar au fost ierni mult mai geroase, insa oamenii de atunci se hranea sanatos 🙂 si…, dar merge romanul inainte, nu se da batut, e mai rau cu politica, asta ingheata si la canicula 😉 . O seara faina Petru! 🙂

  5. Tin minte cand eram copii aveam zapada ca lumea dar si caldura buna incasa soba teracota incalzita cu lemn,mancare sanatoasa carnaciori afumat pus la uscat numai rupeam cate o bucata buna,delicios,acuma abia a trecut saptamana asta friguroasa,bine ca am scapat ! O seara minunata iti doresc!

    1. Poate că soba de teracotă n-o mai ai, dar cârnăciorii afumați și mâncarea sănătoasă se mai găsește și pe la voi. Știu sigur asta! 😉 Doar să o poți consuma ca pe vremuri.
      Sănătate multă și s-auzim de vreme și vremuri mai bune, dragă Gabi! 🙂

  6. He, he! Știu bine ce înseamnă ierni grele, doar sunt din Bărăgan! Viscole puternice, nămeți cât casa, geruri năprasnice, drumuri blocate – cu așa ceva am crescut de mic. Și mi-au plăcut, căci sunt realități spectaculoase.
    Numai bine și zile de iarnă frumoasă, dragă Petru! 🙂

    1. Se vede că te-au călit iernile geroase și verile caniculare, dragă Alex! E o cale spre viață lungă și sănătoasă, dar și un caracter deosebit. 😉
      Mulțumesc pentru caldele urări și, la rândul meu, îți doresc o iarnă tocmai bună de pus în ramă! 🙂

  7. In Campia DeliOrmanului doamna IARNA face RAVAGII cand ii vin toanele ! 😦
    Mi-aduc aminte de toate IERNILE dar cea din ’54 mi s-a intiparit atat de tare in memoria mea necoapta inca la cei 4 anisori incat o VAD de fiecare data ! 😦
    O zi cu IARNA blanda Petru ! 🙂
    Aliosa.

    1. N-am prins iarna din ’54, dar îmi amintesc de cea din ’72-’73, când toată circulația din Capitală a fost întreruptă din cauza stratului gros de zăpadă, iar profesorul nostru cel mai hotărât a venit la școală făcându-și singur drum cu lopata din dotare. 😉
      Să ai, de-acu’ înainte, numai ierni fără toane, Sandule! 🙂



  8. Te pretuiesc pentru ca imi intri direct in inima , bajbaind prin bezna neputintei mele, si scoti la lumina doar acele mici comori ale sufletului pe care nimeni altcineva nu le-a cautat atat de departe…
    I appreciate because I go to the heart, groping through the darkness of my helplessness, and bring out those little treasures of the soul just that nobody else has looked so far away …


  9. Ger, nu glumă! Ai văzut că la Hong Kong au închis școlile pentru că temperaturile au scăzut la -3 grade? :)) Nu știu ei ce înseamnă gerul adevărat!

  10. anul acesta , frigul si purtatul hainelor groase ma avantajeaza si as dori sa fie rece cat mai mult timp ! Stiu eu dec ce !

    1. Și eu prefer să fie mai rece decât cald. Dar și recunosc că-i din cauza sau datorită căldurii din apartament. Iarna n-am nevoie de încălzire, dar vara mă topesc de căldură.

Leave a Reply

