Repere mioritice

A devenit un obicei ca, de fiecare dată când trec prin București, să-mi vizitez doi dintre bunii profesori care mi-au ghidat pașii în ultimii ani de școală. Au ieșit de mult la pensie, dar tare se mai bucură când le trec pragul și ne amintim împreună de acei ani frumoși. Însă cea mai mare plăcere o trăiesc când îl surprind cu câte o mică atenție pe Costaș, profesorul de limba română. Nu e ceva costisitor și nici ostentativ, ci mai degrabă o mică bijuterie făcută de artizani din nordul țării, care reprezintă o parte din sufletul celui care a creat-o, dar și un simbol al zonei de unde provine.

Prima dată i-am dus două clopuri oșenești în miniatură, migălos meșteșugite, împodobite cu pene și mărgeluțe colorate, exact cum se poartă încă în Țara Oașului pe la nunți. Le-am găsit în Negrești, iar profesorul le-a expus apoi cu mândrie în vitrina din biblioteca sa. Mi-am dat seama că-i pasionat de astfel de creații, iar la următoarele întâlniri am continuat să-i îmbunătățesc colecția, tot cu obiecte în miniatură, reprezentând alte piese de artă populară în miniatură, cum ar fi opincile, iile, ițari, fântâni cu cumpănă, cruci, farfurii împodobite, ouă încondeiate, mori de apă, care din lemn sau un cuplu de moroșeni îmbrăcați de sărbătoare.

https://i0.wp.com/super-blog.eu/wp-content/uploads/DSC_0157.jpg

Vitrina domnului Costaș a devenit astfel o atracție irezistibilă pentru vecini și cunoscuți din țară și, mai ales, din străinătate, care nu pierdeau ocazia să admire portrete din viața și obiceiurile românești. Apoi și foștii mei colegi au aflat de pasiunea profesorului și i-au completat colecția cu obiecte similare, din toate colțurile țării. Astăzi, misiunea noastră e mai ușoară dacă apelăm la colecții Art&Craft, unde găsim cele mai reprezentative și tradiționale suveniruri de acest gen. Aici lucrează adevărați meșteri populari, care pun o picătură de suflet în fiecare produs românesc, pentru a-l transmite astfel către cei ce le așteaptă cu nostalgie.

 

Domnul profesor e din ce în ce mai bătrân și se mișcă tot mai greu. Însă e la fel de mândru și fericit de fiecare dată când își arată vitrina cu bijuteriile de suflet, de parcă toate ar fi vii și ar comunica printr-un limbaj atât de popular. Le-a și fotografiat pe fiecare în parte, încărcându-le pe internet, pentru a le arăta prietenilor din depărtare. Asta mi-a dat o idee pentru viitoarea mea vizită. Îi voi confecționa câte o husă pentru laptop și mobil, amândouă făcute din pânză și brodate cu motive naționale sau chiar reprezentând o poartă maramureșeană.

Acest articol participă la competiția Spring SuperBlog 2016

20 thoughts on “Repere mioritice

    1. Amintirile frumoase provoacă nostalgii pe măsură, mai ales dacă-s întreținute prin contacte directe cu persoanele din trecut. O zi de 8 Martie pe placul inimii tale. La mulți ani, draga mea prietenă!🙂

  1. Faina postarea Petru ! Foarte bine corelata arta traditionala de pe la tine cu profesorii din capitala iesiti la pensie ! Doamne ce profesori buni am avut la generala si la liceu…unul si unul si ce-i mai respectam, motivat bineinteles! Cereau respect prin ceea ce faceau si prin cum o faceau ! Seara faina !❤

    1. Profesorii buni rămân mereu în sufletul nostru, mai ales că ne-au modelat caracterul după al lor. Unii, chiar dacă au plecat dintre cei vii, trăiesc în continuare prin noi, precum niște părinți spirituali. O zi demnă de Ziua Femeii, chiar dacă plouă!❤

      1. Adevarat Petru…asat a fost si menirea/crezul lor …sa transmita ceva mai departe…multumesc de urare …la multi ani cu sanatate pt toate femeile din viata ta si bineinteles si barbatilor din preajma lor…

  2. Foarte frumos gestul tau Petru de a-ti vizita fostii PROFESORI cand ajungi prin Bucuresti ! 🙂
    Mai rar fosti ELEVI ca tine ! 🙂
    Felicitari pentru postare ! 🙂
    O seara faina si-apoi,
    ” Noapte buna” ! 🙂

    Cu prietenie,
    Aliosa.

    1. Mă bucur că, totuși, mai sunt elevi care își amintesc de profesorii lor, chiar dacă mai primeau câte o notă proastă sau mustrări mai dure. Tocmai aceștia și-au pus amprenta pe noi, și nu cei prea indulgenți.
      Salutări călduroase, Sandule!🙂

  3. Husa pt laptop, ce idee faina! Vreau și eu. Imi plac oamenii care au iubire pentru ceva, atat de tare, incat îi fac sa fie colectionari de exceptie! Succes, Petru!

  4. Tare frumos ai mestesugit si tu aceasta poveste, ca sa prezinti tema data de concurs. Bravo! Te felicit mult pt. talentul scriitoricesc cu care reusesti de fiecare data sa ma cuceresti!😉
    Multa bafta la concurs si fie ca muza sa-ti stea mereu alaturi….cat mai alaturi!🙂
    Duminica binecuvantata si o noua saptamana cat mai reusita!

    1. Complimentele tale sunt vitamine efervescente pentru mine și-ți mulțumesc mult, dragă prietenă. Asta-i tot ce-mi doresc, fiindcă la partea tehnică sunt mai puțin experimentat.🙂
      O seară de duminică cum nu se poate mai frumoasă!🙂

Leave a Reply

