Ce să faci ca să nu-ți fie rău de la mâncărurile de Paște

Paștele este o sărbătoare simbolică, a reînnoirii și împrospătării. Postul este și el parte din acest proces, reprezentând din punct de vedere alimentar o dietă prin excelență vegetariană, cu un caracter de cruțare hepatică – pune în repaus secreția biliară și funcția hepatică.

Trucuri de dietă, ca să nu-ți fie rău

1. Produsele bogate în proteine animale precum carnea de miel, drobul sau ouăle trebuie preparate cât mai dietetic, primăvăratic: la cuptor, la abur, la grătar, prin fierbere, evitând pe cât posibil prăjelile sau alimentele cu un conținut mare de grăsimi animale sau uleiuri.

2. Preparatele grele vor fi acompaniate de cât mai multe vegetale proaspete și legume de sezon.

3. Moderație privind dulciurile, făinoasele, dar și băuturile dulci carbogazoase sau alcoolice.

4. Este bine să consumi porții cât se poate de mici de alimente cu digestie dificilă (friptura de miel, drobul, ouăle, cozonacul, pasca) și porții cât mai generoase de fructe și legume – surse naturale de fibre, care ajută la digestia alimentelor mai puțin digerabile.

5. Alcoolul este recomandat cu moderație – o porție pentru femei, respectiv maximum două porții pentru bărbați (porția fiind reprezentată, de exemplu, de 1 pahar de vin alb/roșu, adică 150-200 mililitri pe zi).

6. Gustările dintre mesele principale trebuie să se regăsească doar în categoria fructe și legume.

Un meniu „prietenos”, dar tradițional, de Paște

Micul dejun – Varianta 1: 1-2 felii de cozonac cu lapte sau cafea (respectiv derivate din lapte – sana, kefir, lapte bătut); Varianta 2: o bucată medie de pască (un triunghi cam cât o palmă) cu lapte sau cafea.

Prânz – Varianta 1: o bucată mică/medie de friptură de miel/ied (aproximativ cât o palmă) cu o salată generoasă de primăvară, drept garnitură; Varianta 2: o porție mică/medie de drob, alături de ouăle roșii tradiționale (maxim 1-2 bucăți) cu multe legume de sezon lângă ele (ridichi, ceapă sau usturoi verde, salate, roșii, castraveți).

Cină – De evitat carnea, drobul sau ouăle (pe care le-am avut deja în meniul din timpul zilei), de preferat în schimb brânzeturile (brânză dulce, caș, mozarela, brânză telemea) sau peștele/fructele de mare, alături de legume la grătar sau salate de crudități.

Sursa: „Graiul Maramureșului”

27 thoughts on “Ce să faci ca să nu-ți fie rău de la mâncărurile de Paște

  1. Hristos a Inviat ❤ ❤ ❤

    Aliosa.
    PS 🙂
    Sfaturile-s minunate
    dar-s venite cam tarziu
    iar cand vezi asa bucate,
    este greu a te abtine🙂 🙂 🙂

    1. Adevărat a înviat!
      Eram pregătit să postez sâmbătă aceste sfaturi, dar a intervenit concursul de șah. Încă nu-i prea târziu, că mai sunt zile de sărbătoare, iar bucate de asemenea.😉

    1. Adevărat a înviat!
      Mă bucur să știu că mai sunt persoane care știu măsura la mâncare, indiferent cât de îmbietoare ar fi. La mine-i mai greu să mă abțin de la un pahar în plus.😀

  2. Daca e sarbatoare ne straduim sa gatim bucate traditionale si gustoase ,hai sa fie din fiecare,cat putem sa ne aptinem ramane de vazut insa recomandarea ta e binevenita! O seara superba iti doresc!:)

    1. Recomandarea e venită din partea nutriționiștilor, a doctorilor și a altor specialiști în domeniu. Eu doar o aprob și o împărtășesc. O respectă, însă, cine poate. Îți doresc pofte sănătoase și mese cât mai chibzuite, dragă Gabi!🙂

  3. Miam ! Miam ! Eu sunt obisnuit la mine in familie cu o varianta maramureseana simplificata, in care apar produsele de la micul dejun si de la pranz, insa nu cele de la cina, cina fiind asa din resturi de la pranz plus eventual niste fructe, dar totusi fara lactate. Mie imi plac ff mult lactatele fermentate insa tin minte ca de Paste nu prea consumam decat cel mult poate niste telemea langa ridichile de la pranz si cred ca tata manca lapte cu cozonac dimineata, dar mie nu-mi place laptele, asa ca mancam numai cozonac. Mama nu a facut niciodata cozonac, nici bunica nu prea facea, insa am avut vreo 3 matusi care se luau la intrecere una cu alta si ne aduceau cadou mostre, iar eu gustam din toate si le dadeam premiul 1, 2, si 3 ! Plus uneori aveam si alti invitati si intrau si ei in concurs cu cozonacii lor ! Mie de obicei pe locul 1 imi placea cozonacul simplu cu stafide, pe locul 2 cu cacao si nuci, pe locul 3 cu
    rahat…insa au existat si exceptii, adica rahatul a iesit de cateva ori pe locul 2, si cacaoa pe locul 3, iar pe locul 1 un cozonac simplu fara stafide, doar asa galben vanilat si cu zahar zgrunturos pe deasupra…asta exceptional de simplu si totusi super bun era desigur facut de bunica !

    1. Nu sunt adeptul deserturilor, poate din cauză că mama făcea adesea cozonaci și prăjituri și nu le-am dus dorul. La Paște, aștept cu poftă șunca afumată și fiartă, cu ouă roșii, cârnați afumați, umplutură, caș, ceapă verde și ridichi. Așa am fost obișnuit și altceva nu mă atrage. Țin minte că în tinerețe reușeam să mănânc câte 4-5 ouă pe zi, dar acum mă limitez la 1-2.
      Laptele fermentat îl consum și eu cu plăcere.

  4. Hristos a înviat! Numai bine îți doresc din toată inima, dragă Petru! Cât despre bunătăți…. n-avem cum să nu cădem în ispita lor, în asemenea zile de sărbătoare. Eu unul recunosc că sunt mare gurmand.😀

    1. Adevărat a înviat! Sper că am trecut cu bine peste astfel de ispite și acum avem ocazia să ne dregem cu niște ciorbe de salată cu multe legume. Ca să putem face față cu brio și altor sărbători, dragă prietene.😉

  5. Votez cu salate multe, legume și fructe și cina ușoară. Carnea de miel e foarte grea oricum. Plus toate celelalte… sunt o grămadă de toxine. Plus că, de am ținut și postul e chiar bombă pentru stomac. E bine să încercăm să mâncăm puțin. Porții mici.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s