Cum ne învingem ticurile nervoase

Unii oameni își rod unghiile, alții își răsucesc mereu o șuviță de păr pe deget sau mușcă nervos din picior, dar majoritatea oamenilor au câte un tic. Chiar dacă sunt gesturi reflexe, ele pot fi controlate.

rosul unghiilor

Majoritatea oamenilor au avut perioade în care au dezvoltat ticuri, iar stresul este, de regulă, cauza principală de apariție. Aceste gesturi nu sunt neapărat nocive, pentru că reprezintă un mod de a gestiona situațiile stresante emoțional, iar uneori și disconfortul fizic. Problema este că ticurile pot fi supărătoare și pun uneori persoana în cauză într-o situație jenantă. Rosul unghiilor, de exemplu, nu este privit cu ochi buni de cei din jur.

Deși sunt gesturi reflexe, ele pot fi învinse, iar cel mai important pas în această direcție este să le conștientizăm și să identificăm motivele pentru care le avem. „Ar fi bine să cântărim avantajele, dezavantajele, motivele pentru care trebuie să scăpăm de ele și argumentele în favoarea lor”, recomandă psihologul american James Claiborn, citat de „The Huffington Post”.

Apoi, trebuie să ne gândim la o activitate prin care să le înlocuim, dar care să nu fie la fel de supărătoare ca ticurile, mai spune specialistul. Cea mai bună metodă de a scăpa de obiceiurile proaste este să eliminăm stresul din viața noastră, dar cum acest lucru este, în cele mai multe cazuri, imposibil, trebuie să găsim alte soluții. Psihologul James Claiborn recomandă câteva trucuri pentru a ne învinge trucurile:

Rosul unghiilor. Activitatea care ar trebui să înlocuiască acest tic trebuie să țină mâinile ocupate. James Claiborn recomandă încleștarea pumnului ori de câte ori avem tendința de a duce mâna la gură. „Nu îți poți încleșta pumnul și roade unghiile în același timp”, spune psihologul. Alte soluții pot fi purtarea unor mănuși sau acoperirea degetelor cu bandă adezivă dacă suntem acasă și nu avem activități care necesită folosirea mâinilor – „orice pentru a face acest gest reflex mai dificil”, mai spune psihologul.

Răsucirea părului. O soluție la îndemână pentru a scăpa de acest tic este prinderea părului în coadă sau în coc. După o vreme, începem să ne dezobișnuim de gestul reflex și vom scăpa de el, ne asigură psihologul.

Datul din picioare. Claiborn recomandă menținerea unei poziții rigide, pentru ca mușchii să fie tensionați. Dacă vom face lucrul acesta suficient de mult timp, sunt șanse mari să scăpăm de obicei, spune el.

Încleștarea maxilarului. Multe persoane au tendința să facă acest lucru când sunt stresate. Guma de mestecat poate să ajute la relaxarea maxilarului. Psihologul mai recomandă celor care au acest tic să-și formeze obiceiul de a-și ține gura întredeschisă.

Dresul vocii. Expiratul lent poate fi o soluție pentru acest obicei enervant. „Este imposibil să-ți dregi vocea în același timp”, spune Claiborn, care precizează că rezultatele acestei metode se vor vedea în doar câteva zile.

23 thoughts on “Cum ne învingem ticurile nervoase

  1. Mi-am ros si eu unghiile o buna bucata de vreme. Nu de stres, din lipsa de ocupatie. Cum nu aveam de făcut ceva, cum eram cu degetele in gura. Am scăpat de obicei cu alte ocupatii

    1. Uneori, din lipsă de ocupație, chiar și fumatul devine un tic, doar că-i mai dăunător. Mulți fumează doar pentru că nu au cu ce să-și ocupe mâinile. Însă-i mai greu să scape de acest nărav.

  2. Eu îmi trosnesc degetele😀 Nașpa, dar parcă nu pot să mă las de asta. Aveam o colega care își rodea unghiile, dar era în formă avansată ticul ăsta, pentru că deja îi sângerau degetele de la atâta ros și nici unghii nu prea mai avea.

    1. Rosul unghiilor e, într-adevăr, cel mai întâlnit tic, dar eu am avut, și mai am, altul, sesizat de cei din preajma mea. Îmi frec adesea mâinile, chiar dacă-i vorba de o fantezie ce mi-a năzărit ca într-un joc.

  3. Cu o doză de vinars cred că uiți o vreme de orice tic nervos și de nervi în general.🙂
    Desigur, la serviciu nu se poate, dar poți să-ți imaginezi (decât să îți imaginezi alte prostii…) și imediat vei fi mai destins, optimist, pozitiv🙂

    1. Bănuiesc că tu nu ai probleme de acest gen, din moment ce te poți gândi numai la lucruri plăcute. Să-ți ție Dumnezeu obiceiul și să fii mereu sănătoasă, din toate punctele de vedere, dragă prietenă!🙂

  4. Alte metode de a invinge ticurile?!…am gasit un frumos citat care poate rezolva ticurile…”Fericirea înlocuieşte natural toate ticurile micilor agremente, le cauterizează definitiv.”Ionel Teodoreanu
    Sa ai o seara plina de frumos , draga Petru!

  5. Până la urmă de ce le-am învinge, ce e aşa de rău în bâţâitul unui picior, ca eu cu asta ma indeletnicesc, mai ales când nu am răbdare să ascult vreo peroraţie mai lungă de un minut :))

  6. Eu dau dintr-un picior, că nu am răbdare, dar nu realizez singură. Iar când sunt foarte concentrată îmi mușc buza de jos. Din păcate doar dacă mi se spune conștientizez. Deci îs coaptă. 🙂

  7. http://eliberareemotionala.ro/
    Descarci de aici Ghidul practic de aplicare. Citesti Manualul, apoi urmaresti videoclipul intitulat 002 Ghidul practic de aplicarea tehnicilor de eliberare emotionala.
    Sa schimbi un tic cu altul nu e rezolvare! Eu aplic metoda ca sa nu ma blochez din cauza emotiilor negative.

    1. Foarte util ghidul recomandat de tine și sper să fie de folos celor interesați. Ticurile mele nu sunt grave, nu mă deranjează și, fiind mai mult singur, nu-i afectează nici pe cei din jur.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s