Cronică la „Povestirile unui maramureșean”

„Autorul seinean Petru Racolța ne propune în <<Povestirile unui maramureșean>> (Editura Eurotip, Baia Mare, 2016), proze scurte de factură polițistă, erotică și science fiction, uneori lăsate fără deznodământ, alteori încheindu-se cu o morală care provoacă la meditație.

Cartea începe promițător, de la o crimă a sinelui în alte dimensiune, în <<Atingerea lumilor>>, și curge până la <<Metamorfoza>>. Spre deosebire de povestirea cu același nume a lui Franz Kafka, care îmbină monologul interior cu psihologicul și absurdul, <<Metamorfoza>> lui Petru Racolța dezvoltă o poveste de iubire între personaje veridice, care explorează lumea cu dezinvoltură și dialoghează cu naturalețe. Paul s-a metamorfozat inexplicabil, de când a călcat <<pe o scoică marină dintr-o specie necunoscută. Organismul s-a încorporat în talpa piciorului, a realizat o <<simbioză>> cu corpul lui, <<producând schimbări ireversibile>>. Corpul străin a devenit o a doua inimă, pielea lui Paul se întărea precum a unei scoici. Se transforma într-o scoică umană (Racolța, p. 182).

<<Metamorfoza>> lui Franz Kafka este o povestire despre un comis-voiajor Gregor Samsa care între somn și realitate, între oboseală și boală, își analizează trăirile interioare, când se descoperă dimineața metamorfozat într-un gândac uriaș. După ce se luptă să-și miște <<pântecele bombat>>, <<picioarele multe>>, reușește să deschidă ușa camerei cu… gura. În delirul absurd al lui Franz Kafka, limitarea la starea de gândac simbolizează paralizarea vieții interioare a individului și a inițiativei de a-și asuma responsabilități, pe când omul scoică în care se metamorfozează Paul în povestirea lui Petru Racolța amintește de degradarea relațiilor umane prin care trece un individ aflat în dificultate. Povestirea lui F. Kafka se termină cu bucuria familiei de a scăpa de <<gândac>>, care, aparent, își pierde orice identitate umană, iar existența lui îi împiedică să câștige bani de pe urma chiriașilor. <<Metamorfoza>> scriitorului nostru se încheie justițiar, cu ideea că în lupta pentru o cauză dreaptă, oricâte obstacole ar trebui omul să depășească, iubirea în sine și corectitudinea sunt suficiente ca să motiveze orice acțiune.

În ceea ce privește povestirile erotice, așa cum precizează Roger Dadoun în cartea sa de eseuri <<Erotism>> (Editura Corint, București, 2004), este greu să anulezi această <<artă degenerată>> (p. 48), deoarece în această categorie intră operele unor artiști de valoare: tablourile lui Picasso, nudurile atletice ale lui Michelangelo din Capela Sixtină, filmul <<Hiroshima, dragostea mea>>, regizat de Alain Resnais, romanul <<Amantul D-nei Chatterley>> al lui D.H. Lawrence, <<Cele unsprezece mii de bastoane>> ale poetului Guillaume Apollinaire etc. (Dadoun. p. 33-83).

Erotismul este o <<realitate preistorică>> (Dadoun, p. 28), de aceea lui Petru Racolța îi revine menirea de a cizela viziunea carnală, înlocuind-o cu o viziune artistică. Lipsa împărtășirii unor afinități intelectuale, a emoțiilor sufletești, face ca eroul să cadă în vulgar. Deși, pentru autor, erotismul pare o soluție împotriva <<banalității și conformismului>>, ar fi mai valoros din punct de vedere literar dacă ar găsi personaje care prin povești de iubire să valorifice această <<artă decadentă>> (Dadoun, p. 48). Cu toate că arta cinematografică, pictura, sculptura și literatura dau o <<strălucire universală>> (Dadoun, p. 80) erotismului, eu m-aș situa de partea moralizatoare a acestei teme controversate, înțelegând-o ca pe <<o prăjitură a omenirii>> (Dadoun, p. 34) spirituale și civilizate, în care sufletul se pierde pe sine, nu mai poate cugeta la Dumnezeu, își pierde originalitatea și unicitatea sa ca ființă, căzând în promiscuitate.

În povestirea <<Necazul lui Badea Gheorghe>> autorul narează o istorioară plină de umor ardelenesc: <<Ieri am mai adus un cocoș mare și frumos, ca să-l ajute pe primul la cocoșit. Și ce crezi că-mi văd ochii mei adineaori? Cocoșul cel vechi se dădea la cel nou, să-l încalece. Adică el nu era interesat de minunatele mele găini, ci tot de un cocoș. Apoi, când am văzut mi-a sărit țandăra și am pus mâna pe pușcă. Mie nu-mi trebuie animale care-s pe dos!>> (p. 75).

Povestirea <<Libertate>> se încheie cu o morală care provoacă la meditație: <<Dacă mintea ți-e deschisă, spiritul zboară liber și poate călători în Univers sau poate găsi Universul într-o moleculă>> (p. 18).”

Autor: Nicoleta Elena ONEA („Graiul Maramureșului” din 9 august 2016)

P.S. – Încă nu o cunosc pe doamna Nicoleta Elena Onea, dar sper să-i mulțumesc pentru obiectivitatea criticilor de mai sus.

47 thoughts on “Cronică la „Povestirile unui maramureșean”

      1. Te rog sa nu te iei dupa ceea ce ti se pare critica negativa in cazul asta! E doar parerea ei! Intai sa vezi un numar suficient de mare de critici literare (asta nu era critica literara asupra scrierilor erotice, era o parere a unei femei si atat), atat de mare incat cu o marja de 3% ca la sondaje, sa te poti orienta. Tu scrie ce iti face placere! Asta sa-ti fie singurul criteriu si cel care iti va aduce satisfactie! Sa nu scrii pentru altii! Doar pentru placerea ta!

      2. Mă bucură părerea ta! Chiar așa am să fac, cu mici ajustări, pentru a echilibra plăcerea mea cu unele nuanțe mai profunde din punct de vedere artistic.🙂

    1. Am postat această cronică tocmai fiindcă o consider mai obiectivă, venind de la o persoană pe care nu o cunosc și nici dumneaei nu cred că mă cunoaște. Nu mă așteptam la alte felicitări sau complimente, ci doar voiam să vă aduc la cunoștință acest punct de vedere. Totuși, îți mulțumesc încă o dată, Cristian!🙂

      1. Mă bucură aprecierile la adresa textelor tale, mai ales că am avut plăcerea de a le citi şi eu. Spor la scris în continuare, cu aceeaşi aplecare către detalii şi către personaje. Îmi place această interacțiune literară şi nu numai… ☺

      2. Venind din partea unui scriitor ca tine, cu o vastă experiență în domeniu, nu pot decât să fiu încrezător în viitoarele încercări literare. Recunoștință deplină, dragă prietene!🙂

  1. Salut Petru !
    Nici eu n-o cunosc pe doamna Nicoleta Elena Onea😦
    dar recunosc ca are ” STOFA”🙂 de critic literar !🙂
    Era si pacat ca la ” Povestirile unui maramuresean ”
    sa faca CRONICA un regatean ! 🙂
    La mai multe CRONICI,chiar si cu CRTICI , decat nimic ca la mine !😦
    Zi faina Petru !🙂
    Aliosa.
    PS !
    Daca vrei sa vezi ce i-a scris PILAT imparatului roman TIBERIU dupa RASTIGNIREA lui IISUS,
    da o fuga pan’la mine si spune macar daca stiai despre acel RAPORT ………….

    1. PS !
      Pentru plasmuirea CARTII ” Povestirile unui maramuresean”,
      ce-i si pe raftul din biblioteca mea personala,
      primeste in dar de la un prieten virtual muntean,
      un VIDEOCLIP cu o ARTISTA fenomenala !!! 🙂 🙂 🙂

      Cu placere si bucurie,
      Aliosa din campie .

    2. Poate voi avea plăcerea să o cunosc în realitate, pentru a-i mulțumi personal și a afla mai multe despre ce idei și-a făcut în ceea ce privește cartea.
      Deja am fost pe la tine și am aflat și ultimele știri. Sper să mai trec o dată astăzi, dacă apuc înainte de ora 12.00.🙂
      Mulțumiri și alese salutări, Sandule!🙂

    1. Săru-mâna pentru urări, felicitări și încurajări, draga mea prietenă. Ca de obicei, ești mereu generoasă cu complimentele, iar eu îți sunt recunoscător. Gânduri din cele mai bune și sentimente din cele mai alese!🙂

    1. Recunosc că nu am citit „Metamorfoza” lui Kafka, iar asta poate fi de bine, că nu m-a influențat de loc. Dar nici nu pot să mă pronunț dacă există sau nu o paralelă, până nu o voi lectura.

      1. Eu nu doar că am citit Kafka, dar l-am studiat în facultate.
        Până la urmă e lăudabilă recenzia și analiza cărții. Eu mi-am exprimat părerea. Oricum am văzut în ultima vreme în Ro că e o modă să fie făcută trimitere la autori străini care se potrivesc de multe ori ca nuca în perete. Părerea mea pur personală (deci subiectivă) este că la tine e un filon atât de autentic românesc, mult mai valoros din punctul meu de vedere decât plasarea scriiturii printre icși și igreci😀.
        Nu vreau să supăr pe nimeni și poate că nu e o idee bună să scriu părerea mea public, însă asta cred. Așa că, de voi ofensa, voi suporta eventuale consecințe.😀

      2. Chiar azi am vorbit cu un profesor venerabil și foarte apreciat în Seini, care are aceeași părere ca tine. Așadar, precum spune și prietena mea Zaraza, părerile diferă și asta nu e de rău. Ele au dus mai degrabă la dezbateri benefice, zic eu, în care fiecare poate să aibă partea lui de adevăr. Tocmai ăsta-i și farmecul artei.🙂

  2. Felicitări domnule Racolţa! La întrunirea anuală a absolvenţilor facultăţii ce o terminai în 1982 am revăzut după mulţi ani un coleg din Seini. O să-l sun să-mi procure cartea şi să mi-o trimită! Atunci am să-mi spun părerea umilă convins fiind că un maramureşan face doar lucruri temeinice. Succes în continuare!

      1. Mulţumesc pentru amabilitate, nu aş fi îndrăznit să vă cer asta chiar dacă am mai citit undeva despre oferta generoasă. O zi plăcută vă urez!

      2. Toată aprecierea pentru noblețea de care dai dovadă, chiar dacă m-am bucurat și de cadourile pe care am avut ocazia să le ofer. Aștept să aud că ai intrat în posesia cărții.🙂

  3. Încă o dată felicitări, dragă Petru și…. la mai multe cărți publicate!🙂 Mă bucur din suflet pentru dumneata și pentru tot ceea ce realizezi.

    1. Eu cred că m-ai felicitat destul, dragă Alex, mai ales că mi-ai dedicat și o postare! Îți mulțumesc cum nu se poate mai frumos și sper să mă revanșez cu adevărat, într-o bună zi!🙂

  4. Buna dimineata! Petru si prietenilor tai
    Sa ai o zi de joi cum ti-o doresti ,dar inainte te servesc cu o cafeluta cu frisca ,insa ai grija cum o bei ,sa nu faca rau colesterolului🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s