Limbaj universal

Pe data de 11 noiembrie 2016, a fost lansat la cinema thrillerul SF Arrival (în românește: „Primul Contact”). Nu l-am vizionat încă, dar aștept cu nerăbdare să văd cum e rezolvată problema comunicării dintre extratereștrii care au aterizat cu mai multe nave enigmatice, reperate pe 12 meridiane ale globului. Oare curiozitatea cu care i-am așteptat atâta vreme va fi răsplătită prin accesul la noi tehnologii sau cu un masacru prin care se dorește extincția omenirii și cucerirea planetei? Și cum ne putem da seama de intențiile vizitatorilor, înainte de a fi prea târziu?

Poster CC.indd

Filmul, în care rolul principal este interpretat de Amy Adams ( ea este Dr. Louise Banks, experta în lingvistică, cea mai competentă să comunice cu extratereștrii), promite să ne țină cu sufletul la gură până la final. Bănuiesc că omenirea întreagă va depinde de inventivitatea, ingeniozitatea și rapiditatea cu care eroina va reuși să intre în dialog cu oaspeții misterioși. Poate că pentru mine e mai bine dacă n-am văzut încă modalitățile prin care se va încerca și reuși (sau nu) această grea misiune, tocmai pentru a-mi putea închipui un scenariu diferit, cât mai original posibil.

intercomlogo

În viitorul mai mult sau mai puțin îndepărtat, s-ar putea să ne confruntăm cu o astfel de situație. Oricât de evoluată va fi omenirea, nu ne putem imagina cu ce fel de creaturi vom avea de-a face, dacă nu cumva vor fi mașinării trimise în căutarea altor planete, propice vieții. Iar limbajul poate fi atât de diferit, obiceiurile și gesturile atât de importante, încât orice mișcare sau cuvânt ar putea stârni suspiciuni și chiar o ripostă nedorită. Cum ar trebui să-i abordăm pentru a le face cunoscut că suntem pașnici, ospitalieri și dornici de colaborare? Care este modalitatea cea mai răspândită prin care oamenii de pe tot globul se face înțeleasă, indiferent de limba pe care o vorbește? Oare nu muzica ne unește de cele mai multe ori?

Prin muzica potrivită, oamenii comunică până și cu plantele, ajutându-le să crească mai repede, mai sănătos. Prin muzica adecvată, chiar și animalele pot deveni mai blânde și cooperante. Muzica e peste tot, iar percepția ei depinde de urechile care o ascultă. Este de la sine înțeles că extratereștrii care vor ajunge pe planeta noastră vor dispune de o tehnologie avansată, dar și de un grad mare de percepție a sunetelor, pe cele mai diferite frecvențe. Muzica clasică pe care a compus-o omenirea poate reflecta o multitudine de stări sufletești, emoții și trăiri pentru orice ființă. Aș recomanda melodii blânde și plăcute, pe fondul unor imagini sugestive, cu oameni care-și oferă flori unul altuia, se înclină zîmbitori, precum fac japonezii, și arată fericiți. Apoi, după ce ar procesa aceste informații, m-aș înclina și lor, dăruindu-le un buchet. În direct sau pe un ecran mare, în funcție de situație.

Oaspeții veniți dintr-un alt sistem solar, vor avea sigur calculatoare inteligente, ce pot descifra cu ușurință coduri și limbaje din cele mai diferite. Apelând la ele, precum și la inventivitatea de care trebuie să dea dovadă o civilizație atât de înaintată, sunt convins că vor înțelege mesajul nostru. Iar dacă și ei au aceleași gânduri, bariera înțelegerii va fi ridicată, putând trece la o cunoaștere apropiată și la găsirea unui mod eficient de comunicare prin alte legi universale, cum ar fi cele ale matematicii, geometriei, fizicii, chimiei.

Acest articol participă la competiția SuperBlog 2016

17 thoughts on “Limbaj universal

  1. Se vorbeste ca, extraterestrii sunt printre noi, chiar este interesant de vazut filmul cu pricina, propus de tine Petru, cu toate ca nu prea ma dau in vant !!! Articolul tau va face o figura buna, felicitari !!! 🙂 O seara frumoasa si linistita !!!

    1. Multe teorii ale conspirației s-au emis și ecranizat. Eu cred că distanța atât de mare dintre planetele locuite sau locuibile le pune probleme mari și extratereștrilor, ca și omenirii. Bănuiesc că-i o chestiune de timp: încă vreo câteva mii de ani. 😉 Duminică faină și plăcută, Mica! 🙂

  2. “”Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nicio întrebare.”Nichita Stanescu! Dupa mine ai ales o cale perfecta pentru comunicare cu extraterestii!Bravo! A fost O tema Grea Cu rezolvare Buna! O seara excelenta iti doresc!:)

    1. Că bine a zis Nichita Stănescu, iar eu aș adăuga că e un răspuns pe înțelesul tuturor! Mulțumesc pentru apreciere, dragă Gabi, și îți doresc o zi de basm, ca la mine! M-am trezit că totul e alb afară! 🙂

  3. Foarte interesant subiect, draga Petru …merita vazut filmul. O sa-l iau de pe net , totul pentru luare aminte…da’ oare extraterestrii astea or veni si pe la noi romanii ?! Ca nici imigrantii nuprea ne dau tarcoale…O seara plina de bucurii ! 🙂

    1. Mi-au plăcut întotdeauna filmele SF, pentru că ne pun imaginația la încercare. Sper și eu să văd cât mai repede producția de mai sus. Duminică binecuvântată și benefică, dragă prietene! 🙂

  4. Bafta in concursul SuperBlog2016, Petru ! 🙂
    Filmul despre care faci vorbire, nu stiu de l-oi vede,
    dar PETRECEREA celor 1000 de MARAMURESENI de ” LASATA SECULUI ” 🙂
    am vazut-o 🙂 si-am placut-o 🙂 🙂 si-o PALINCA mi-am dorit-o !!! 🙂 🙂 🙂
    Mersi pentru portia de zambete ! 🙂
    Aliosa.

    1. Mă bucur pentru tine și îți doresc să-ți fie de bine! 🙂
      Eu n-am prea stat ieri în fața televizorului, deoarece m-a vizitat soră-mea cu care am pregătit niște șnițele cu cartofi pai, la care am adăugat câteva pahare de vin. Tot înainte de Lăsata Secului! 🙂
      O săptămână fructuoasă, Sandule! 🙂

Leave a Reply

