De ce e bine să mănânci condimentat?

Îți dăm motive excelente: te ajută să slăbești, te revigorează și te calmează (…) Ardeii picanți, rozmarinul, tumericul, scorțișoara, oregano… Toate aceste condimente nu doar îți parfumează și îmbunătățește gustul felurilor de mâncare, ci au și numeroase efecte benefice asupra sănătății tale. Iată cum.

iute

Cura de slăbire: mâncărurile picante sunt perfecte. Mizează pe sos de chilli, pe ardei jalapenos tăiați felii și presărați peste mâncare sau pe câteva linguri de paprika iute. De ce? Mai multe studii efectuate în universitățile americane arată că, după o masă superpicantă, ești mai puțin tentată să „suplimentezi” prânzul și vei consuma, cu siguranță, alimente cu mai puține calorii. Capsaicina (substanța conținută de toți acești ardei iuți și care de fapt dau acea senzație picantă) are ca efect reducerea greutății corporale prin mărirea consumului de energie și reducerea poftei de mâncare. Ea va inhiba senzațiile tale de poftă de ceva dulce sau gras. Nu doar atât: consumul de ardei iute duce la o mai bună circulație sangvină, are efect antiinflamator și ameliorează durerile artitice. Încearcă-i cu tortilla, pizza.

Vrei să respiri mai ușor: caută condimente ca turmelicul (curcuma). Utilizat mai ales pentru prepararea mâncărurilor cu specific indian, turmericul are un miros asemănător ghimbirului, dar cu o aromă mai puternică și mai picantă. Medicii din Asia foloseau acest condiment pentru a trata problemele respiratorii (are efect calmant asupra căilor respiratorii inflamate de la fum, aer poluat, praf). Turmericul reduce riscul de afecțiuni pulmonare, astm, laringită și previne infecțiile. Cum îl poți folosi? Medical, poți lua câteva tablete cu turmeric; dacă vrei să îl adaugi în mâncare, poți să-l folosești pentru condimentarea orezului, peștelui, supelor.

Dacă vrei să te calmezi și să-ți recapeți starea de liniște: încearcă rozmarin, mentă, scorțișoară. Studiile arată că antioxidanții pe care îi conțin aceste condimente calmează zona din creier destinată activităților de învățat și memorie (…) Cum le poți folosi? Nelimitat, în tot felul de combinații, ceaiuri, prăjituri, supe. Reduc efectele grave pe care le are asupra organismului tău o masă bogată în grăsimi.

Apelează la tumeric, oregano, rozmarin, paprika, cuișoare. Da, atunci când masa ta conține alimente bogate în grăsimi, nivelul trigliceridelor crește îngrijorător, iar organismul tinde să facă rezerve de grăsime. Atunci când adaugi condimente acestor alimente mai grase, nivelul trigliceridelor și implicit al insulinei scade, iar organismul nu își mai face „provizii”. Adaugă aceste condimente în orez, supe, dulciuri, friptură.

Foto: Shutterstock

Advertisements

41 thoughts on “De ce e bine să mănânci condimentat?

  1. Eu mananc aceste condinmente in afara de ardei iuti si folosesc piper alb 🙂 ,in rest am in casa si folosesc celelalte condinmente enumerate in articol
    O seara buna Petru!

  2. Enumeri o gramada de condimente, mi-ar place sa mananc si eu ardei iute dar nu pot, mananca sotul meu si pentru mine. M-ai facut curioasa sa caut turmeric, nu am folosit, in rest folosesc de toate !!!
    Ce inspirat ai fost draga Petru, sa te gandesti la condimente !!! O zi de sarbatoare pe placul tau !!! 🙂

    1. Nici eu nu am folosit încă turmenic, dar am să-l testez la prima ocazie, numai să găsesc. Mâncarea și viața sunt mult mai bune, dacă sunt condimentate cu ce trebuie. Umorul e un condiment bun pentru spirit. Să fii iubită și mereu iubitoare, Mica! 🙂

  3. O slanina buna de casa cu un pic de ardei iute e buuuunna,insa o ciorba e mai gustoasa cu un pic de ardei iute dar sa fie condimentata cum obisnuim de fel! O seara minunata iti doresc!:)

    1. La slăninuța de casă folosesc ceapa sau usturoiul, dar la ciorbe adaug de fiecare dată unul sau doi ardei iuți. Gânduri caldă și urări frumoase, dragă prietenă! 🙂

  4. Inseamnă că sunt pe fază: de cateva saptamani incerc să mă obisnuiesc cu ardeiul iute românesc.
    Deocamdată am constatat că nu e scump…
    *
    Azi am căutat curcuma. Iată ce am găsit:
    HERBAL PLUS TURMERIC-CURCUMIN EXTRACT STANDARDIZAT 1050MG 60 TABLETE GNC

    overit de …
    În stoc
    Preț: 266,38 lei

    1. Nu-mi vine să cred! Dacă e atât de scump, rămân la ardei iuți, piper, sare și alte condimente populare.
      De aceea am renunțat și la șofran, care costă cam 3000 de euro/100 g. 😉

  5. Acu’ câţiva ani în Delta Dunării am făcut un borş de peşte grozav, cu ceva mai mult ardei iute (pus pe final de fierbere după ce mă preparasem şi io cu niscai palincă) şi au mâncat prietenii mei câte două-trei porţii stimulaţi şi ei de acelaşi aperitiv din prune! Şi după trei zile mă „înjurau“ când mergeau în stuf, acolo unde şi regele merge singur! Dar tot m-au ales să le fiu bucătar la următoarele expediţii ascunzând ciuşca prin scorburi de salcie ca să n-o comit iar!

    1. Ăla e cel mai bun eficient ardei iute, care ustură de două ori! 😀 Cel puțin, prietenii tăi au trecut mai ușor peste prima usturime, beneficiind de anestezia pălincii, care face minuni când e vorba de mâncare. S-ar putea spune că și băutura e un condiment.

  6. Bune sfaturi, dragă Petru! Eu am început să apreciez gustul picant destul de târziu și atunci am realizat ce bine e pentru sănătate. Am scăpat definitiv de arsurile la stomac, care mă chinuiau de multă vreme. Bunicul meu era un amator înrăit al ardeilor iuți, pe care i-ar fi mâncat și goi, așa ce-i plăceau. Când mânca iarna, din cei puși la oțet, bea și zeama din borcan, care era iute-otravă! 🙂
    Numai bine și o duminică minunată!

    1. Nici eu nu arunc zeama de pe ardeii iuți (jumătate apă/jumătate oțet), ci o adaug în ciorbe. Uite așa mai economisesc niște ardei iuți, mai ales în primăvară, când sunt pe terminate. Pe mine m-a obișnuit tata cu ardeii, luându-ne adesea la întrecere. 🙂
      Să auzim numai de bine, dragă prietene! 🙂

      1. Nu am de ce să te scuz, doar că acum am sesizat cel de-al doilea comentariu. Pentru care îți sunt foarte recunoscător și îți mulțumesc din toată inima. Chiar dacă nu beau cafea până în 2 februarie. 🙂
        Sănătate multă și iubire în toate sensurile, Anușka! 🙂

  7. Pffff, dacă n-am condimente nu mănânc. Că ce gust are o mâncare fără..toate cele menționate de tine. Nu am nevoie să controlez silueta, da’ prima data pun pe masă condimente 😀

      1. Petru, din păcate nu prea ma laud cu aptitudinile mele pt preparate culinare, am probleme cu stomacul, și asta mă face să aleg doar ce îmi poate face bine. Dar, la condimente nu pot renunta. În Irlanda am descoperit porridge-ul,deși sunt doar fulgi de ovăz, în amestec cu fructe și preparați cum trebuie, sunt sățiosi. În general ma axez pe salate,apa și niciodată sucuri din comerț. Apă cu lămâie, miere,o linguriță de ulei de măsline și nuci dimineața. Asta îmi face bine.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s