67 thoughts on “Epigrama care mușcă (CCLXXIX)

      1. Sigur. Dar mie sincer nu mi se mai pare aiurea. Adică, există opţiunea să nu-l primeşti. Eu am deschis uşa, am lăsat banii pe masă, lângă castronul cu apă. Aşa ştiu din moşi-strămoşi. 🙂

      2. Da. Dar… în fine, nu mai contează, vreau o viață fără polemici. Nu cu tine, nici nu-mi pun problema, sau cu Petru, ci așa, în general 🙂

      3. Nu, Issa, nu aş intra nici eu niciodată cu tine în polemici. Şi cu nimeni pe astfel de teme care ţin de alegerile personale ale fiecăruia. Astea nu se dezbat 😉

      4. Florin, îmi apare notificare că pe mine mă întrebi. Dacă era pentru Issa, mă ierţi că mă bag în seamă. Sau nu mă ierţi şi uite polemica 😀
        Nu pot cu Issa. Ce să-i fac dacă mi-e dragă? Şi oricum, eu am înţeles ce a vrut să zică deci nu poate exista polemică. Data viitoare ne străduim mai mult 😉

    1. Pe la noi se întâmplă foarte rar să nu se dea, și numai de către cei care nu-i lasă în casă. De sărăcie sau rușine. Ba mai mult, fiecare se laudă cu suma palmată discret în mâna preotului.

  1. Ca să dregem busuiocul…
    Sunt și preoți, nu doar popi
    Nu poți pentru câte unii
    La grămadă, să-i „îngropi”.

    Să primim și noi „stropeala”
    Banii nici nu sunt de-ajuns
    Să plătească ce înseamnă…
    Azi s-a botezat Iisus!

  2. Nu dau buzna în casa nimănui şi nu cer nimic. Îi primeşte cine vrea şi le dă cât vrea.

    Dar asta-mi aduce aminte de o poezioară veche, folclor ajuns la mine prin mama:
    Popa (cu Botezul în atelierul unui fierar): Iordane, Iordane, şterge dalta, Stane!
    Dascălul Stan: O ştersei şi mă fripsei, grijania mamii ei!

    Sunt popi şi popi. Oameni şi oameni.

    1. Și eu îi primesc, mai ales că mi-e și vecin de palier, iar cumnatul a fost fătul lui timp de zece ani. Multe mi-a povestit el despre certurile de la împărțeala banilor de la stropit: între făt, cantor și părinte. Subiect tabu pentru muritorii de rând. 😉

    1. Sunt categoric doar discuții pertinente, pentru că fiecare respectă o tradiție veche și respectabilă. Schimbul de idei nu poate dăuna între oameni rezonabili, iar epigrama trebuie tratată ca atare. 🙂

      1. 🙂 Plecăciune, maestre! Evident că nu se încadrează în categoria polemici, ba nici discuții nu le-aș numi. Părerile sunt păreri și atât. Văd și eu deraierile unor „slujitori” ai bisericii, dar ea și mulți preoți adevărați și buni îmi sunt prea dragi, pentru a nu fi intervenit, bineînțeles într-o manieră similară. Așa cum patriotismul și chiar naționalismul pot spune, s-au amplificat în mine odată cu distanțarea fizică de pământul țării, la fel a crescut și dragostea de biserică, fiindcă nu o mai am aproape și trebuie să fac cale lungă până la ea. Vă mărturisesc că din dorul meu de acasă, face parte și biserica noastră.
        La mulți ani tuturor celor care poartă numele de Ion!

      2. Mulțumesc cu aceeași prețuire! Credința față de Dumnezeu și țară trebuie să ne stea la căpătâi, să ne călăuzească pașii și deciziile. Iar dacă scoatem în evidență unele exemple controversate, o facem pentru un zâmbet și speranța într-un efect de ameliorare.
        Să auzim de bine!

  3. Deși i-a fost piatra de poticnire si s-a lepadat de El de trei ori, Iisus i-a zis : ”Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea și portile Iadului nu o vor birui”

  4. Preotii sunt si ei oameni, unii cu mai mult har, altii cu mai putin sau deloc, dupa fapte Dumnezeu ii va judeca, dar cand El doreste sa intre in casa unui om o face si prin gaura de la cheie, cu atat mult printr-un om care poarta asupra lui Tainele sale. Sa nu dam bani daca nu dorim, Dumnezeu nu ii cere.

  5. Traditii ,si eu astept popa sa vina sa sfinteasca casa.Asta e traditia! O seara excelenta iti doresc!:)

    1. Pe la noi a fost în data de 3, ca în fiecare an. În centrul orașului e ușor, dar pe la periferie e drum lung și dificil. O zi mai bună decât cea de ieri și mai puțin bună decât cea de mâine, dragă prietenă! 🙂

  6. Buna dimineata! Tuturor

    Dimineaţa-mi ţine companie,
    Aroma ei provoacă dependenţă,
    E sursă de inspiraţie, energie
    Doar cu simpla sa prezenţă.

    1. Bună să-ți fie mereu inima, precum ți-e cafeaua din fiecare dimineață, Anușka!
      Mii de mulțumiri și urări așijderea pentru o zi de sărbătoare cu voie bună! ❤

  7. Salutare Petru ! 🙂
    Când ai lansat EPIGRAMA , cred că te-ai GÂNDIT la zicala populară din MARAMUREȘUL istoric
    ” Nu FĂ ce SPUNE popa , FĂ ce FACE popa ” ……………..
    ” Cu toată dragostea”…………………….,
    chiar în zi de Sfântă BOBOTEAZĂ ??? 😦 😦 😦
    La Mulți Ani românilor ce poartă numele Sfântului Proroc IOAN Botezătorul ! 🙂
    Alioșa ! 🙂

    1. Salve entuziaste din Seini, Alioșa! 🙂
      Să fiu sincer, epigrama a stat în draft aproape un an de zile, așteptând cuminte să-i vină momentul. Sper să nu se supere părintele de alături, că suntem prieteni și colegi de cenaclu literar. 😉
      La mulți ani și ție, alături Ionii pe care-i cunoști, Sandule! 🙂

  8. Musca epigrama, dar ai dreptate. De când mă știu vine Popa cu botezul. Demult, țârcovnicul era cu galetusa in care aruncai mărunții. Acum s-a schimbat ii dai o hârtie și e palmata printre urările de rigoare. 😬

    1. Îmi amintesc și acum ce emoții mari aveam cu toții când auzeam „miniștralăii” recitând Chiralexa în bătătură. Fiecare dintre noi avea planificat locul în care să stea, ca o statuie, iar tata avea cinstea să transmită bancnota în mâna popii. Și ce ușurare simțeam după plecarea alaiului! 🙂

  9. Daca nu vrei sa_l primesti, nu deschizi, si nu se supara nimeni, eu zic ca este o datina, sufleteste ma implineste pe mine, draga Petru !!! ❤

    1. Doamne ferește să nu-l primești! Toată strada te-ar fi arătat cu degetul și cine știe ce motive ar fi găsit pentru nesăbuința aceasta. E drept că acum s-a mai schimbat percepția, mai ales pentru cei care stau la bloc.

  10. Tradiția e tradiție. Și se cade să o împlinim, cu gândul la ceea ce ne-au lăsat înaintașii noștri. Faptul că unii fac din asta o afacere… e altă problemă. Fiecare își înțelege sau nu… propria vocație.
    NUmai bine și zile binecuvântate, dragă Petru! 🙂

    1. Unii împlinesc astăzi și de două ori această tradiție. Adică îl primesc cu stropitul și pe popa ortodox, și pe cel catolic. Ca să fie siguri că-l nimeresc pe cel bun sau pentru că le place ritualul. 😉
      Pace lor și pace nouă, dragă Alex! 🙂

      1. Ha, ha! Un fel de… „ultra-credincioși”! Ca să fie siguri. O binecuvântare în plus…. nu strică! 😀
        O zi minunată!

    1. Săru-mâna pentru vizită, cafea și vorbele bune, Anușka!
      O zi senină îți doresc, așa cum este și în Seini, cu zăpadă de ornament și zâmbete pe chipul tuturor, dragă prietenă! ❤

  11. Mi-am amintit cum era in Pomi. Erau doua echipe: una condusa de preot, alta condusa de cantor. In fiecare echipa erau si cate doi copii imbracati in alb care ajutau la cantat. Am incercat si eu sa fiu selectionat, dar se pare ca nu aveam talentul necesar…Asta se intampla in anii 60-70; cred ca era inca obiceiul greco-catolic, desi cultul fusese interzis cu cativa ani inainte sa ma nasc.
    Felicitari pentru gazduirea acestei interesante discutii!

    1. Tot din anii 60-70 am și eu cele mai emoționante amintiri cu stropitul. Țin minte că aveam un preot foarte apreciat de seineni, pe nume Babici, care m-a și căsătorit în cele din urmă.
      Mulțumiri pentru intervenția binevenită!

    1. De-ar fi doar obiceiul ăsta de a da bani pe sub mână, n-ar fi o problemă, că e doar o dată pe an. Necazul cel mare e în spitale, unde trebuie să tot dai câte o sumă anume, de la portar și până la medic.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.